Inspirerende checklist voor een gezonde leefstijl
Inspiratie en tips voor een betere kwaliteit van het leven

Denk jij dat je een gezonde leefstijl hebt? Volgens een recente studie voldoen er maar heel weinig mensen aan de criteria van een gezonde leefstijl. Een gezonde en gelukkige leefstijl is echt binnen handbereik. Ik heb een hele mooie checklist voor een gezonde leefstijl voor je geschreven. Er bestaan daadwerkelijk stappen die je vandaag nog gezonder en gelukkiger kunnen maken.

Wanneer jij ervoor kiest om ook gezonder door het leven te gaan dan heb ik in deze blog ultieme tips om het rad om te gooien. Je zult je fitter, gezonder en veel vrolijker voelen. Geef stress een plekje en leer hier bewust mee om te gaan. In 7 weken moet dit allemaal mogelijk zijn!

je weet na het lezen van deze blog straks alles over:

  • Hoe je inspiratie haalt uit de checklist voor een gezonde leefstijl
  • Hoe krijg je strakke buikspieren?
  • Wat heeft Rita Vaesen voor geweldig programma ontwikkeld?

Gezond leven: Maak eerst de balans op

Je eerste stap naar een gezonde levensstijl is om je huidige gezondheidstoestand eens onder de loep te houden. Dit is je takenlijst:

  • Maak een afspraak met uw huisarts en tandarts. laat je gezondheid eens checken. Zie het als een soort APK keuring. Niet voor je auto maar deze keer voor je lichaam. Maak vooral gebruik om uw arts alle vragen te stellen die u heeft.
  • Controleer je BMI. Meet uw lengte en gewicht om te kijken of je ook overgewicht of ondergewicht heb. Dit kun je heel gemakkelijk controleren in één van mijn eerdere artikelen .klik hier om snel je BMI te berekenen
  • Beoordeel je beweging. Hoeveel beweeg je eigenlijk in een normale week? Hoe intens is die activiteit? Hoeveel variëteit heb je in deze activiteiten en in welke mate geniet je ervan?
  • Houd een voedingsdagboek bij. Noteer eens alles wat je eet op een dag. Uiteraard is het niet fair om de spullen over te slaan waar je je voor schaamt.
  • Controleer je humeur en energie. Gezond leven omvat emotioneel welzijn en voldoende rust. Hoe was je humeur de laatste tijd? Ondervindt u symptomen van depressie of angst ? Slaap je meestal zeven tot acht uur per nacht goed?
  • Hoe staat je sociale netwerk ervoor? Hoe sterk zijn uw connecties met familie en vrienden?  “Mensen hebben een fundamentele behoefte aan positieve en duurzame relaties.

Aan de hand van bovenstaande stappen weet je uiteindelijk hoe je ervoor staat. Je kunt een plan gaan maken. Hoe verander ik mijn voedingspatroon? wat kan ik allemaal gaan doen om meer in beweging te komen? Wat moet ik er voor doen om lekker in mijn vel te zitten en altijd vrolijk en stressvrij door het leven kan gaan?

Verbeter je leefstijl en wordt in 7 weken fit!

Baseer je eetpatroon op veel voedsel die rijk is aan koolhydraten

Ongeveer de helft van de calorieën in onze voeding moet afkomstig zijn van voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, zoals granen, rijst, pasta, aardappelen en brood. Het is een goed idee om bij elke maaltijd minstens één hiervan op te nemen. Kies voor volkoren: zoals volkoren brood, volkoren pasta en ontbijtgranen, zal onze vezelinname doen toenemen.

Hydrateer je lichaam voldoende

water hydraterend- checklist-gezonde-leefstijlJe lichaam bestaat voor 2/3 deel uit water. Water vervult een overvloed aan functies, zoals het optreden als oplosmiddel, drager van voedingsstoffen, temperatuurregelaar en het ontgift je lichaam.

Zorg dragen voor een goede hydratatie kan een grote invloed hebben op onze vitaliteit en energieniveaus, inclusief mentale alertheid.

Eet met aandacht

zorg er altijd voor dat je aan tafel eet in plaats van op de bank voor de televisie. aan tafel kun je rustig met elkaar praten en je maakt van het eten een speciaal moment. kauw zorgvuldig, je darmen hebben geen tanden!

Goed kauwen versoepeld je spijsvertering. Neem de tijd voor je maaltijd en maak er geen haastwerk van. Velen van ons zullen baat hebben bij bewust eten.

Zorg voor voldoende zonlicht in de zomer

Zonlicht maakt vitamine D aan wat weer zorgt voor vele voordelen waar het lichaam baat bij heeft. Het zorgt voor een verminderd risico van zonlicht-checklist-gezonde-leefstijlverschillende vormen van kanker, hartaandoeningen, multiple sclerose en osteoporose.

Als vuistregel wordt vitamine D gemaakt wanneer onze schaduw korter is dan onze lichaamslengte, dat wil zeggen wanneer de zon hoog aan de hemel staat. Teveel en te lang in de zon is niet goed voor je. Houd daar dus rekening mee.

En hoe doe je dat in de winter?

We weten allemaal dat er minder zonlicht is in de winter. Weinig zonlicht in de winter kan ervoor zorgen dat onze stemming donkerder wordt. Zelfs als het buiten koud is, loont het om wat vaker naar buiten te gaan blootstelling van buitenaf in de winter te krijgen, bijvoorbeeld tijdens de lunch.

Een andere optie is om te investeren in een apparaat dat zonlicht simuleert en dit dagelijks te gebruiken van oktober tot maart.

zorg voor voldoende slaap

Slaap heeft de mogelijkheid om mentale en fysieke energie te optimaliseren, en optimale niveaus van slaap (ongeveer acht uur per nacht) worden in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten en een langere levensduur.

Een eenvoudige strategie die u kan helpen ervoor te zorgen dat u optimale hoeveelheden slaap krijgt, is eerder naar bed gaan. Tegen twaalven of 22.30 uur naar bed gaan is een nuttige investering in je gezondheid op korte en lange termijn. Het afsluiten van de computer of het vroegtijdig uitzetten van de tv is vaak voldoende om tijd en ruimte te creëren voor een eerdere nachtrust.

Ga wandelen!

wandelen - checklist-gezonde-leefstijlTrek goede schoenen aan en ga erop uit. Er is niets zo gemakkelijk om te gaan wandelen en het is ook nog eens gratis. Wandelen zorgt voor een groot aantal voordelen voor het lichaam en de hersenen.

Het zorgt voor een verminderd risico op chronische ziekten, angstgevoelig en  zorgt voor stemming verbeterende effecten. Streef naar een totaal van ongeveer 30 minuten stevig wandelen elke dag.

Ga met gewichten stoeien!

Met gewichten trainen, oftewel  weerstandsoefening helpt de spiermassa te behouden en versterkt het lichaam. Dit is van bijzonder belang naarmate we ouder worden, dit verkleint het risico op invaliditeit en vallen. Heel veel oefeningen kunnen gewoon thuis gedaan worden, zoals opdrukken, sit-ups en squats. Investeer in de kettle bell workout of schaf halters aan.

Strakke buikspieren Kettle bell workout

Wanneer je ervoor kiest om met gewichten te gaan trainen dan kan de kettle bell workout een prima hulpmiddel zijn. het is een zeer ruim pakket en bevat:

  1. Kettlebell Workout DVD 1 t/m 5
  2. De DVD’s in een luxe DVD box
  3. Een Kettlebell naar keuze
  4. Het (digitale) e-book
  5. “De Superverbrander Methode Kettlebell Editie”
    (kan je direct downloaden na je bestelling)
  6. Het 12-weekse online video programma t.w.v. €197,-
  7. E-book: “Lekker In Je Bikini”
  8. E-book: “Verlies 5kg Buikvet”

Het programma  kost normaal gesproken € 371.00. maar via deze speciale link kost het maar € 107.-

Strakke buikspieren? De Kettlebell Workout is het meest succesvolle thuis fitness programma

 

Kettle bell work out is het meest succesvolle thuis fitness programma wat momenteel op de markt is

Straal vriendelijkheid uit

Wat je uitstraalt krijg je terug! Vriendelijk zijn is goed voor gevers en ontvangers. Het kan een snel telefoongesprek of sms zijn met iemand om wie je geeft of Waar je al een tijd geen contact meer mee hebt.

Geef je plaats in de trein of bus een keer aan iemand anders. Nodig een keertje iemand uit voor een lunch of geef eens spontaan een bos bloemen weg.

Waardering

Het hedendaagse leven is steeds gejaagder aan het worden.  Sommigen van ons zouden meer tijd moeten besteden aan het niet focussen op wat we niet hebben, maar wat we aan het doen zijn.

Waardeer het leven en waardeer anderen mensen. Geef eens wat vaker complimenten. Je zult gaan merken dat dit gewaardeerd wordt en je zult zelf ook vaker waardering krijgen van anderen.

Verbeter je leefstijl in 7 weken

verbeter je leefstijl - checklist-gezonde-leefstijlWanneer je er voor kiest om in 7 weken je leefstijl te verbeteren met bovenstaande tips kan Rita Vaesen je ook nog daarmee helpen. Rita heeft meer dan 35 jaar ervaring in het geven van groepslessen in sport en bewegen. Ze heeft een 7 weken programma ontwikkeld waarbij je iedere week 3 video’s krijgt opgestuurd.

Het programma is een yoga video cursus, dus dit kun je heel gemakkelijk in je eigen vrije tijd uitvoeren. Je wordt door de yoga oefeningen geïnspireerd om in beweging te komen. Je krijgt weer de regie terug over je eigen leven.

Wat gaat er veranderen met mijn lichaam?

Door in beweging te komen met yoga en Ontspanningsoefeningen:

  • Leer je te luisteren naar de signalen van jouw lichaam
  • Leer je om te gaan met stress en spanning
  • Ga je beter slapen
  • Gaat de bloeddruk omlaag
  • Leer je om te gaan met chronische pijn
  • Krijg je meer inzicht in jouw gewoontes en patronen
  • Vergroot jouw spierkracht en flexibiliteit
  • Heb je minder last van rugpijn

Voor het geval je nog geen fitnessmatje thuis hebt: via www.bol.com kun je voor weinig geld eentje aanschaffen.

Door de speciale ademhalingsoefeningen die je leert ben jij straks stress en spanningen de baas.

Hoe zit deze cursus in elkaar?

  • In jouw mailbox ontvang je gedurende 7 weken iedere zondag de nieuwe lessen
  • Iedere week hebben we een thema; gelinkt aan de 7 Chakra gebieden.
  • Alles speelt zich op het matje: d.m.v. Yoga, Rugtraining, Mindfulness, Ontspannings- en Ademoefeningen.
  • De 7 chakras zijn vertaald naar oefenstof. Door actief mee te doen met de lessen gaan de verschillende thema’s voor je leven.
  • De thema’s helpen je om na te denken over de gewoontes en patronen in je leven. Het is in deze laag van ons zijn dat we een verandering/transformatie teweeg kunnen brengen.
  • Je kan de lessen overal bekijken op het moment dat het jou uitkomt. Vanaf je computer, laptop, tablet of smartphone.

Er is voorafgaand aan deze 7 weken cursus ook een Leefstijl 5-daagse te volgen: een challenge die online en gratis te volgen is.

René, 35 jaar Alblasserdam

“De yoga oefeningen vond ik erg prettig te doen, met name toen ik de ademhaling beter onder controle kreeg. Ik merkte dat ik hier echt rustig van werd en even alleen daar mee bezig was in plaats van alle andere gedachtes in mijn hoofd”

Wanneer kan ik beginnen met deze cursus?

De cursus staat al voor je klaar. Na de betaling krijg je gelijk je inloggegevens en kun je starten. Vaak is het zo dat wanneer je iets uitstelt het er niet meer van komt. Voor deze cursus wordt een 14-dagen-niet-goed-geld-terug garantie gegeven.

Verbeter je leefstijl en wordt in 7 weken fit!

Wat ga je nu doen? de ultieme tips opvolgen en gezond worden door de kettle-bell oefeningen tezamen met de ‘verbeter je leefstijl cursus”? Of zit je momenteel zo goed in je vel dat je gewoon doorgaat met het leven wat je nu hebt.

handtekening auteur