);

Gezonde leefstijl opbouwen? Bekijk deze uitgebreide checklist eens!

Gezonde leefstijl opbouwen? Bekijk deze uitgebreide checklist eens!

checklist gezonde leefstijl

Denk jij dat je een gezonde leefstijl hebt? Volgens een recente studie voldoen er maar heel weinig mensen aan de criteria van een gezonde leefstijl. Een gezonde en gelukkige leefstijl is echt binnen handbereik.

Ik heb een hele mooie checklist voor een gezonde leefstijl voor je geschreven. Er bestaan daadwerkelijk stappen die je vandaag nog gezonder en gelukkiger kunnen maken.

Wanneer jij ervoor kiest om ook gezonder door het leven te gaan dan heb ik in deze blog ultieme tips om het rad om te gooien. Je zult je fitter, gezonder en veel vrolijker voelen. Geef stress een plekje en leer hier bewust mee om te gaan. In 7 weken moet dit allemaal mogelijk zijn!

Checklist gezonde leefstijl: Maak eerst de balans op

Je eerste stap naar een gezonde levensstijl is om je huidige gezondheidstoestand eens onder de loep te houden. Dit is je takenlijst:

  • Maak een afspraak met uw huisarts en tandarts. laat je gezondheid eens checken. Zie het als een soort APK keuring. Niet voor je auto maar deze keer voor je lichaam. Maak vooral gebruik om uw arts alle vragen te stellen die u heeft.
  • Controleer je BMI. Meet uw lengte en gewicht om te kijken of je ook overgewicht of ondergewicht heb. Dit kun je heel gemakkelijk controleren in één van mijn eerdere artikelen .klik hier om snel je BMI te berekenen
  • Beoordeel je beweging. Hoeveel beweeg je eigenlijk in een normale week? Hoe intens is die activiteit? Hoeveel variëteit heb je in deze activiteiten en in welke mate geniet je ervan?
  • Houd een voedingsdagboek bij. Noteer eens alles wat je eet op een dag. Uiteraard is het niet fair om de spullen over te slaan waar je je voor schaamt.
  • Controleer je humeur en energie. Gezond leven omvat emotioneel welzijn en voldoende rust. Hoe was je humeur de laatste tijd? Ondervindt u symptomen van depressie of angst ? Slaap je meestal zeven tot acht uur per nacht goed?
  • Hoe staat je sociale netwerk ervoor? Hoe sterk zijn uw connecties met familie en vrienden?  “Mensen hebben een fundamentele behoefte aan positieve en duurzame relaties.

Aan de hand van bovenstaande stappen weet je uiteindelijk hoe je ervoor staat. Je kunt een plan gaan maken. Hoe verander ik mijn voedingspatroon? wat kan ik allemaal gaan doen om meer in beweging te komen? Wat moet ik er voor doen om lekker in mijn vel te zitten en altijd vrolijk en stressvrij door het leven kan gaan?

Baseer je eetpatroon op veel voedsel die rijk is aan koolhydraten

Ongeveer de helft van de calorieën in onze voeding moet afkomstig zijn van voedingsmiddelen die rijk zijn aan koolhydraten, zoals granen, rijst, pasta, aardappelen en brood. Het is een goed idee om bij elke maaltijd minstens één hiervan op te nemen. Kies voor volkoren: zoals volkoren brood, volkoren pasta en ontbijtgranen, zal onze vezelinname doen toenemen.

Bekijk alles over koolhydraat eten op deze website

Hydrateer je lichaam voldoende

water hydraterend- checklist-gezonde-leefstijlJe lichaam bestaat voor 2/3 deel uit water. Water vervult een overvloed aan functies, zoals het optreden als oplosmiddel, drager van voedingsstoffen, temperatuurregelaar en het ontgift je lichaam.

Zorg dragen voor een goede hydratatie kan een grote invloed hebben op onze vitaliteit en energieniveaus, inclusief mentale alertheid.

Water drinken. Waarom? ontdek het in dit artikel.

Eet met aandacht

zorg er altijd voor dat je aan tafel eet in plaats van op de bank voor de televisie. aan tafel kun je rustig met elkaar praten en je maakt van het eten een speciaal moment. kauw zorgvuldig, je darmen hebben geen tanden!

Goed kauwen versoepeld je spijsvertering. Neem de tijd voor je maaltijd en maak er geen haastwerk van. Velen van ons zullen baat hebben bij bewust eten.

Zorg voor voldoende zonlicht in de zomer

Zonlicht maakt vitamine D aan wat weer zorgt voor vele voordelen waar het lichaam baat bij heeft. Het zorgt voor een verminderd risico van zonlicht-checklist-gezonde-leefstijlverschillende vormen van kanker, hartaandoeningen, multiple sclerose en osteoporose.

Als vuistregel wordt vitamine D gemaakt wanneer onze schaduw korter is dan onze lichaamslengte, dat wil zeggen wanneer de zon hoog aan de hemel staat.

Teveel en te lang in de zon is niet goed voor je. Houd daar dus rekening mee.

En hoe doe je dat in de winter?

We weten allemaal dat er minder zonlicht is in de winter. Weinig zonlicht in de winter kan ervoor zorgen dat onze stemming donkerder wordt. Zelfs als het buiten koud is, loont het om wat vaker naar buiten te gaan blootstelling van buitenaf in de winter te krijgen, bijvoorbeeld tijdens de lunch.

Een andere optie is om te investeren in een apparaat dat zonlicht simuleert en dit dagelijks te gebruiken van oktober tot maart.

zorg voor voldoende slaap

Slaap heeft de mogelijkheid om mentale en fysieke energie te optimaliseren, en optimale niveaus van slaap (ongeveer acht uur per nacht) worden in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten en een langere levensduur.

Een eenvoudige strategie die u kan helpen ervoor te zorgen dat u optimale hoeveelheden slaap krijgt, is eerder naar bed gaan. Tegen twaalven of 22.30 uur naar bed gaan is een nuttige investering in je gezondheid op korte en lange termijn.

Het afsluiten van de computer of het vroegtijdig uitzetten van de tv is vaak voldoende om tijd en ruimte te creëren voor een eerdere nachtrust.

Ga wandelen!

weer fit wordenTrek goede schoenen aan en ga erop uit. Er is niets zo gemakkelijk om te gaan wandelen en het is ook nog eens gratis. Wandelen zorgt voor een groot aantal voordelen voor het lichaam en de hersenen.

Het zorgt voor een verminderd risico op chronische ziekten, angstgevoelig en  zorgt voor stemming verbeterende effecten. Streef naar een totaal van ongeveer 30 minuten stevig wandelen elke dag.

Ga met gewichten stoeien!

Met gewichten trainen, oftewel  weerstandsoefening helpt de spiermassa te behouden en versterkt het lichaam. Dit is van bijzonder belang naarmate we ouder worden, dit verkleint het risico op invaliditeit en vallen. Heel veel oefeningen kunnen gewoon thuis gedaan worden, zoals opdrukken, sit-ups en squats. Investeer in de kettle bell workout of schaf halters aan.

Strakke buikspieren Kettle bell workout

Wanneer je ervoor kiest om met gewichten te gaan trainen dan kan de kettle bell workout een prima hulpmiddel zijn. het is een zeer ruim pakket en bevat:

  1. Kettlebell Workout DVD 1 t/m 5
  2. De DVD’s in een luxe DVD box
  3. Een Kettlebell naar keuze
  4. Het (digitale) e-book
  5. “De Superverbrander Methode Kettlebell Editie”
    (kan je direct downloaden na je bestelling)
  6. Het 12-weekse online video programma t.w.v. €197,-
  7. E-book: “Lekker In Je Bikini”
  8. E-book: “Verlies 5 kg Buikvet”

Het programma  kost normaal gesproken € 371.00. maar via deze speciale link kost het maar € 107.-

 

 

Straal vriendelijkheid uit

Wat je uitstraalt krijg je terug! Vriendelijk zijn is goed voor gevers en ontvangers. Het kan een snel telefoongesprek of sms zijn met iemand om wie je geeft of Waar je al een tijd geen contact meer mee hebt.

Geef je plaats in de trein of bus een keer aan iemand anders. Nodig een keertje iemand uit voor een lunch of geef eens spontaan een bos bloemen weg.

Waardering

Het hedendaagse leven is steeds gejaagder aan het worden.  Sommigen van ons zouden meer tijd moeten besteden aan het niet focussen op wat we niet hebben, maar wat we aan het doen zijn.

Waardeer het leven en waardeer anderen mensen. Geef eens wat vaker complimenten. Je zult gaan merken dat dit gewaardeerd wordt en je zult zelf ook vaker waardering krijgen van anderen.

Wordt weer gezond in 4 weken

Wil je nu aan de hand van deze checklist voor een gezonde leefstijl echt weer gezond gaan leven? Dan kan ik je de E cursus van Richard de Leth van harte aanbevelen.

gezonde leefstijl belang

Ervaar jij lichamelijke ongemakken als darmklachten, huidklachten, moeheid of stemmingswisselingen? Investeer in kennis over voeding waar jij en je naasten je hele leven van blijven profiteren. Ontdek hoe écht gezonde voeding een verschil van dag en nacht kan maken in hoe je je voelt, hoe je functioneert en hoe je leeft.

 

handtekening auteur

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *