Gezond leven? Eet meer groente en fruit!
Wat hebben kleuren van groente en fruit te maken met de gezondheidsvoordelen?

Dit bericht is 2 keer gelezen

Groente en fruit is onmisbaar voor een fit en gezond lichaam. Wist je wel dat wanneer je bijna nooit geen groente en fruit eet je een verhoogd risico kunt hebben op kanker, hart- en vaatziektes, diabetes en blindheid? Kies er daarom voor om gezond te gaan leven, kleine moeite en je krijgt er heel veel voor terug!

Lees snel verder, in dit artikel heb ik heel veel informatie over de gezondheid voordelen van groente en fruit.

Na het lezen van dit artikel weet je alles over::

🔷 Is rauwe groente gezonder?

🔷 Wat hebben kleuren van groente en fruit te maken met de gezondheidsvoordelen?

🔷 Kan het boek “de voedingswijzer” mij ondersteunen in een gezonde leefstijl?

🔷 Welke groente en fruitsoorten kunnen ondersteunen bij kankerpreventie?

 

gezond levenGroente en fruit is gezond

Groente en fruit is gezond! Bijna iedereen wil lekker in zijn vel zitten. Dit kun je doen door meer groenten en fruit te eten dan dat je tot dusver al deed.

Het voedingscentrum adviseert dat je minimaal 250 gram groente per dag moet eten. Het risico op hart -en vaatziekten, beroerte, kanker en een vroegtijdige dood wordt dan verlaagd.

Moeilijke woorden in deze blog

In dit artikel gebruik ik helaas een hoop moeilijke woorden van stoffen die in groenten en fruit voorkomen. Dit is helaas niet anders, sorry hiervoor.

Misschien dat deze moeilijke woorden je bekend voorkomen. Mocht dit niet het geval zijn dan heb ik hieronder een opsomming van een aantal moeilijke woorden in dit artikel.

Thiamine: Dit haalt de energie uit onze voeding. Dit wordt ook wel vitamine B1 genoemd.

Folaat: Een belangrijke stof die ons lichaam nodig heeft voor je celdeling.

Antioxidanten: In dit woord komt ook ‘oxidatie’ voor. Dit kennen we ook als roesten. antioxidanten is een soort vijand van de slechte stoffen die je lichaam binnenkomen en probeert deze stoffen tegen te werken.

Lycopeen: Dit is een natuurlijke vijand tegen kanker. Let op, dit is geen medicijn tegen kanker , maar bevat kanker werende eigenschappen.

Caratenoïden: een natuurlijke kleurstof wat in oranje en gele voedingsmiddelen voorkomt. Ditbevat veel vitamine A wat weer goed is voor je ogen, huid, groei en je weerstand.

Rauwe groente gezonder? Een fabel!

Maak jij je zorgen dat je belangrijke voedingsstoffen mist door je groente te koken? Wees niet bang. Wanneer je groente kookt raak je veel minder voedingsstoffen kwijt dan dat je denkt, gekookte groente maakt voedsel soms zelfs veel voedzamer.

De opkomst van rauwe voeding

Diëten met rauwe voeding zijn de laatste tijd heel populair. “Rauwe groente” wordt onderbouwd door het idee dat het koken van voeding enzymen en voedingsstoffen vernietigt, zodat je kunt zien waarom het zo aantrekkelijk lijkt.gezond leven - rauwe groente gezond eten

Een groot voordeel van rauw eten is dat je veel plantaardig voedsel eet – in al hun natuurlijke en ongekookte glorie. Vergeleken met de vele andere dieten zijn ‘raw food-diëten’ een voorbode van vitaminen, mineralen, vezels en andere voedingsstoffen van planten.

Verlaagt koken de voedingswaarde van voeding?

Koken leidt tot chemische veranderingen in voedingen tot verlies van bepaalde voedingsstoffen. Maar het is gewoon vitamine C, folaat en thiamine die opvallen als de belangrijkste voedingsstoffen die we kwijt raken, en hun niveaus dalen zelden met de helft.

De meeste andere voedingsstoffen worden niet aangetast of worden door een zeer kleine hoeveelheid veranderd.

Er zijn tal van andere voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamine C, thiamine en folaat om eventuele tekorten veroorzaakt door koken in te halen.

gezond leven-regenboog

Elke dag een regenboog eten

Twijfel jij ook wel eens over hoeveel groenten en fruit je moet eten? Heel veel mensen hebben hier last van. Voedingsdeskundigen hebben dus een eenvoudig idee bedacht om ervoor te zorgen dat mensen elke dag genoeg fruit en groenten eten: ‘Eet een regenboog’.

Dit is oorspronkelijk ontwikkeld als een manier om ‘kieskeurige’ kinderen meer groenten en fruit te laten eten, maar dit wordt nu door mensen van alle leeftijden wordt gebruikt.

Moet ik nu ontzettend veel groente en fruit eten als ik gezond wil leven?

Het enige wat je hoeft te doen is dat je iedere dag ten minste een of twee porties van elke kleurgroep eet om aan je dagelijkse behoeften aan fruit en groenten te voldoen. Je zult merken dat dit in de praktijk ontzettend meevalt.

Maar wacht – er is meer!

We weten allemaal dat groenten en fruit vol zitten met vezels en allerlei essentiële vitamines en mineralen. Maar de chemicaliën die groenten en fruit hun levendige kleuren geven hebben ook enkele heel speciale eigenschappen.

Elke kleur heeft zijn eigen unieke gezondheidsvoordelen. ‘Elke dag een regenboog eten‘ betekent dus meer dan alleen voldoende groente en fruit krijgen – het gaat om het eten van een breed scala aan voedingsmiddelen, zodat je lichaam alle essentiële voedingsstoffen krijgt die het nodig heeft.

Meer te weten komen over de gezondheidsvoordelen van HEEL ERG VEEL voedingsmiddelen? Klik hier voor de Voedingswijzer van Juglen Zwaan

Rode voedingsmiddelen bevatten een aantal antioxidanten, waaronder lycopeen. Dit is een vrij krachtige antioxidant die je kan helpen het risico op kanker te verminderen en bescherming te bieden tegen hartziekten.

Toptip: kook of stoof je tomaten! Het lichaam absorbeert lycopeen gemakkelijker wanneer het gekookt is, dus voor het maximale voordeel, kook je tomaten licht, gebruik tomaten in blik of maak je eigen tomatensaus.

Producten: appel, pruim, framboos, rabarber, aardbei, watermeloen, rode paprika, rode peper, rode bonen, radijs, tomaat, rode bessen.

ORANJE

Oranje voedsel bevat veel carotenoïden, waaronder alfa-caroteen en bèta-caroteen, die verantwoordelijk zijn voor de levendige oranje kleur van voedingsmiddelen zoals pompoen, zoete aardappel en wortels.

Het menselijk lichaam zet bèta-caroteen om in vitamine A, wat belangrijk is voor een gezonde huid, een sterk immuunsysteem en een goede gezondheid en visie voor het oog. Je oma had toch altijd gelijk: het eten van je wortels helpt je echt, en is goed voor je ogen!

Toptip: Eet geen voedingssupplementen met vitamina A! Te veel vitamine A kan giftig zijn, dus vermijd vitamine A-supplementen. Probeer dus vitamine A uit voedsel te krijgen in plaats van vitaminetabletten

Producten: abrikoos, mandarijn, mango, sinaasappel, perzik, wortel, sinaasappelsap, oranje linzen, pompoen, zoete aardappel

GEEL

Net als oranje voedsel zijn gele voedingsmiddelen ook rijk aan b̬ta-caroteen, een bron van vitamine A voor het lichaam. Ze bevatten ook beta-cryptoxanthin Рeen krachtige stof met sterke antioxiderende eigenschappen.gezond leven - gele courgette

Naast kankerpreventie hebben onderzoeken aangetoond dat groente en fruit wat geel is  uw risico op het ontwikkelen van reuma kan verminderen.

Toptip: bereid deze gele producten met (een beetje) olijfolie! Zoals alle carotenoïden, wordt bèta-cryptoxanthine het best opgenomen door het lichaam met enkele vetten, dus zorg ervoor dat je gele groenten kookt, stooft, bakt of mengt met een beetje olijfolie.

Producten: grapefruit, citroen, ananas, stervrucht (carambola), gele nectarine, gele perzik, knoppompoen, gele paprika, zoete maïs, gele tomaten, gele courgette.

GROEN

Groene groenten zijn de meest voedingsrijke voedingsmiddelen. Ze bevatten heel veel vezels, vitamines en mineralen.
Groenten zoals spinazie, broccoli, erwten en boerenkool bevatten luteïne en zeaxanthine, wat kan helpen beschermen tegen leeftijdsgerelateerde oogziekten zoals staar.

Groenten zoals broccoli, kool, spruitjes, boerenkool en paksoy zijn ook bronnen van sulforafaan en glucosinolaat, die kunnen helpen beschermen tegen bepaalde vormen van kanker en bloedvatschade.

Toptip: Boerenkool is supergezond en hier kun je meer mee doen dan je denkt! Het is ook veelzijdig en gemakkelijk te gebruiken: het kan rauw worden gegeten in salades, roergebakken, gebruikt in soepen en stoofschotels

Producten: avocado, druif, meloen, kiwi, limoen, peer, asperges, sperziebonen, verse tuinbonen, paksoi, broccoli, spruitjes, kool, Chinese kool, selderij, komkommer, artisjokken, groene kruiden, groene boerenkool, koolrabi, prei, sla, okra, groene olijven, erwten (groene erwten, peultjes, suiker, erwten)

BLAUW EN PAARS

Wanneer de kleur van je groente en fruit blauw of paars is kun je er al vanuit gaan dat dit heel veel antioxidanten bevat. Dit kan je helpen om je cellen te beschermen tegen het risico op kanker, beroertes en hartziekten.gezond leven - aubergine

Rode biet, radijs en paarse kool, wortels en bonen zitten vol met nitraten, die kunnen helpen de bloeddruk te verlagen en je fysieke prestaties te verbeteren.

Toptip: ga naar de donkere kant! Als algemene regel geldt dat hoe donkerder het fruit of de groente, hoe meer antioxidanten het heeft. Gelukkig hebben veel groenten een paarse vorm en sommige van de beste vruchten zijn donker (pruimen, vijgen, bessen, druiven …).

Producten: blauwe bessen, aubergine, passievrucht, truffelaardappelen, bosbessen, Bramen, pruimen, kersen, druiven, rode biet, paarse kool, paarse wortel, olijven, paarse ui.

WIT EN BRUIN

Witte vruchten en groenten kunnen hun kleur krijgen door antioxidanten, wat het risico op hart- en vaatziekten en artritis kan verminderen.
Banaan en pastinaak en zijn geweldige bronnen van kalium, wat belangrijk is voor de normale hart- en spierfunctie.

Bloemkool, koolraap en kool bevat sulforafaan, wat wordt geassocieerd met het bestrijden van kanker, het versterken van botweefsel en het onderhouden van gezonde bloedvaten.

De vezels in de schil van bruin fruit en groenten (zoals aardappelen, peren en paddenstoelen) helpen een gezond spijsverteringskanaal te behouden en kunnen het risico op sommige soorten kanker verminderen.

Selenium – gevonden in paddenstoelen – speelt een sleutelrol in het ondersteunt het immuunsysteem en is een ontstekingsremmend voedingsmiddel.

Peulsoorten zoals linzen en kikkererwten hebben fyto-oestrogenen die hormoon-gerelateerde kankers kunnen helpen voorkomen.

Toptip: Houd van je knoflookadem! De gezonde stof dat wordt gevonden in knoflook, staat bekend om zijn antivirale, schimmelwerende en antibacteriële eigenschappen. Hak de knoflook fijn en voeg hem vlak van te voren toe aan je gerechten voor optimaal profijt.

Producten: witte nectarine, witte perziken, lychees, witte aalbes, banaan, appelkomkommer, bloemkool, knolselderij, Japanse radijs (daikon), venkel, knoflook, prei, witte ui, pastinaak, sjalotjes, witte bonen (cannellini, limabonen, marine bonen, sojabonen) dadels, buerre bosch peren, Borlotti bonen, bruine linzen, aardpeer, paddenstoel, aardappel.

De voedingezond leven - juglen zwaangswijzer

Om alle voordelen van een gezond leven met de juiste groente en fruit op te bouwen raad ik je het boek de voedingswijzer aan.

Dit boek (480 pagina’s)  is van Juglen Zwaan. Hij is orthomoleculair therapeut en is een gepassioneerde voedingsdeskundige met een onbedwingbare honger naar nieuwe inzichten op het gebied van gezonde voeding.

klik hier om het inkijkexemplaar te bekijken.

Meer te weten komen over de gezondheidsvoordelen van HEEL ERG VEEL voedingsmiddelen? Klik hier voor de Voedingswijzer van Juglen Zwaan

Vond je dit een interessant artikel? vergeet dan niet om het te delen op social media!

handtekening auteur

 

 

 

Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
GOOGLE
https://perfectevoeding.nl/gezond-leven/
Pinterest0
Pinterest
LINKEDIN
Instagram488