11 geweldige tips voor een gezonde leefstijl
fitter door het leven gaan is eigenijk best gemakkelijk

Dit bericht is 2 keer gelezen

Je bent natuurlijk op deze website aangekomen omdat je fitter door het leven wilt. Uit gezonde voeding kun je een geweldig resultaat halen. Een gezonde leefstijl Dus! daarom heb ik 10 ultieme tips voor je!

Laten we eens heel eerlijk zijn, we houden eigenlijk allemaal heel erg van lekker eten. En dat is ook de bedoeling. iedereen wordt gelukkig van lekker eten.

Je hoeft je eigenlijk helemaal niet schuldig te voelen wanneer je een keer chocolade of iets uit de frituur eet. Dat moet eigenlijk ook door kunnen gaan. Wanneer je onderstaande uitgangspunten gaat hanteren dan weet ik 100% zeker dat jij nog steeds kunt genieten van lekker eten, maar je gaat  je ook nog eens veel fitter voelen. Hou je 75% aan onderstaande adviezen, dan mag je ook nog eens 25% zondigen.

In dit artikel kom je meer te weten over:

🔷 Waarom je langzaam opneembare koolhydraten moet eten.

🔷 Wat zijn ontstekingsremmende voedingsmiddelen?

🔷 Van welke voeding krijg je energie?

🔷 Hoe creeer je door juiste voeding een gezonde leefstijl voor jezelf?

Op zoek naar het geheim van meer energie door de juiste voeding? geen CRASH dieet, maar alleen de juiste combinatie van gezonde voedingsmiddelen >>>>KLIK HIER<<<<

>>1 Eet onbewerkte voeding, vers en gevarieerd

Uiteraard beginnen we met het belangrijkste uitgangspunt. We stoppen met kant en klare producten, weg met alle zakjes en pakjes. Natuurlijk mag je ze eerst nog even opmaken, maar zodra ze op zijn kopen we geen nieuwe pakjes meer. Waarom niet een bolognesesaus maken op basis van verse tomaten?

bewerken moet soms

Met onbewerkt eten bedoel ik alle voeding dat de natuur ons geeft en ook als zodanig herkenbaar is. Je kunt het helaas niet helemaal voorkomen. Alles wat in de supermarkt ligt heeft onderweg een bewerking ondergaan.

Soms worden er stoffen aan toegevoegd om het langer houdbaar te maken. Denk aan zuivel en granen. Deze hebben een bewerking ondergaan. Onze melk wordt gepasteuriseerd en noten worden gebrand. Zodra er zout, suiker of palmvet aan toegevoegd dan is ons eten minder gezond.

Variatie zorgt voor een gezonde leefstijl

Zorg voor variatie in je eten. Probeer iedere week  2 x (vette) vis te eten, 1 x rood vlees, 2 x gevogelte en 2 x vegetarisch. Varieer je ontbijt eens  wat vaker. neem een keer noten, granen met Griekse yoghurt als ontbijt. Een keertje havermoutpannenkoekjes of een lekkere smoothie.

Vers

Uiteraard gaan we voor vers. Verse groente en fruit, uiteraard ongesneden! Je zult het echt gaan proeven als je een gerecht maakt met verse groente en kruiden. En het is uiteindelijk ook nog eens veel goedkoper.

driekleuren paprika

>>2 Ga voor langzaam opneembare koolhydraten.

Langzame koolhydraten vertragen de opname van glucose in ons lichaam en zorgen voor een stabiele bloedspiegel.

Stap over op volkoren producten

Langzaam opneembare koolhydraten vind je in volkorenproducten zoals havermout, groente, fruit en peulvruchten.  Hartstikke gemakkelijk om dit in je dagelijkse voeding toe te passen.

Wat zijn snelle koolhydraten?

Snelle koolhydraten verhogen je bloedsuikerspiegel in een heel erg snel tempo en het daalt ook weer heel erg snel. Dit is dan vaak de oorzaak van een energiedip, meer trek en meer vetopslag. Je kunt hierdoor overgewicht krijgen, diabetes of andere soortgelijke aandoeningen. Je vindt snelle koolhydraten in alle producten waar witmeel in verwerkt is, aardappelen en suiker.

Probeer deze producten dan ook zoveel mogelijk te vermijden in je winkelwagentje. Alhoewel dit niet altijd helemaal gaat lukken als je boodschappen gaat halen.

>>3 Ga voor groente, fruit en peulvruchten

hoe meer, hoe beter.

Misschien had je dit wel niet verwacht maar voor sommige producten geld: “hoe meer je ervan eet hoe beter het voor je is“.

Onderzoeken wijzen namelijk uit dat wanneer je keer op keer plantaardig eet je dit gezondheidswinst op gaat leveren. In groente, fruit en peulvruchten zit een stofje wat eigenlijk een soort afweersysteem is voor de plant zelf. Een plant kan namelijk niet weglopen voor schimmels, bacteriën en insecten. Deze stofje houden ook jouw immuunsysteem alert!

Lees ook: Ga gezond leven met meer groente en fruit!

de helft van je bord

Eet minimaal 350 gram groenten/peulvruchten per dag en 1 á 2 stuks fruit. Zorg ervoor dat minimaal de helft van je bord uit groente bestaat. Verwerk ook eens groente als lunchgerecht. Wanneer je boontjes hebt overgehouden van het avondeten van gisteren kun je hier nog een heerlijke maaltijdsalade van maken!

>>4 Eet je darmen gezond

Wist je wel dat er in je darmen ongeveer 2 kilo bacteriën leven? als het goed is bestaat het merendeel uit vele soorten goede bacteriën. Ze helpen je met het verteren van voedsel, en het aanmaken van bepaalde vitamines.

Hoe kan voeding je darmen helpen?

Suiker, snelle koolhydraten, bewerkte voeding teveel zout en gefrituurd eten zijn een uitstekende voedingsbron voor de slechte bacteriën in je darmen. Wanneer je de goede bacteriën wilt ‘belonen’ zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk groenten, fruit, peulvruchten binnenkrijgt.

>>5 Ga voor ontstekingsremmende voedingsmiddelen

Bij een onsteking in je lichaam denk je vaak aan een wondje of een keelontsteking. Wist je wel dat wanneer je bepaalde voedingsmiddelen eet de kans bestaat dat je hier minder last van kunt krijgen?

welk voedsel is ontstekingsremmend?

  • tomaten
  • extra vierge olijfolie
  • groene bladgroente
  • vette vis zoals zalm, makreel en haring
  • citrusvruchten
  • noten
  • verse kruiden
  • paddenstoelen
  • bessen en aardbeien
  • groene en zwarte thee

Probeer eens wat vaker om bovenstaande producten in je maaltijd te verwerken.

>>6 vitamine D

De zon is de beste bron van vitamine D. De zon op onze huid doet meer met het lichaam dan vitamine D aan te maken. Het bevordert onder anderen ook nog een natuurlijk slaap-en waakritme en het activeert ons immuunsysteem.

>>7 Kies voor (vette) vis!

Zet eens wat vaker vis op het menu. Kies dan de vette vissoorten zoals makreel, zalm, kabeljauw. Ook een haring kun je verwerken in een lekkere maaltijdsalade.

zalm

omega 3

Vette vis is rijk aan omega 3 vetzuren en vitamine D. Omega 3 vetzuren beschermen je lichaam tegen hart en vaatziekten en passen in een gezond voedingspatroon.

Geen bewerkte varianten

we kiezen uiteraard niet meer voor de bewerkte varianten zoals vissticks, of vis schnitzels!

>>8 Drink voldoende!

Ons lichaam bestaat voor 70% uit water Iedere cel, weefsel en orgaan heeft vocht nodig om goed te kunnen functioneren. Water zorgt er ook voor dat de afvalstoffen uit ons lichaam worden verwijderd.

te weinig vocht?fles met water

dit kan leiden tot hoofdpijn, vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen

Hoeveel vocht heb je nodig per dag?

Dit hangt natuurlijk helemaal af van je inspanningen en de omgevingstemperatuur. Over het algemeen is het drinken van 1,5 liter per dag een goede richtlijn.

>>9 Eet drie maatijden per dag

eet drie maaltijden per dag. en zo weinig mogelijk tiussendortjes. Dit geeft je spijsvertering even rust en het stelt je lichaam in staat om zich te herstellen en het kan overgaan op het gebruik van (vet) reserves

Help! ik krijg toch trek tussen de maaltijden door.

Dit hoeft geen probleem te zijn. Probeer dan in eerste instantie meer te gaan eten tijdens de hoofdmaaltijden. Heb je toch nog trek? kies dan één van de tussendoortjes op onderstaande lijst:

  • een volkorencracker met humus, makreel, zalm of tonijn
  • een hardgekookt eitje
  • fruit
  • een handje ongezouten en ongebrande noten
  • rauwkost zoals komkommer, wortel of tomaat
  • avocado
  • doppinda’s
  • olijven
  • een stukje pure chocolade

>>10 Geniet!

Het is heel erg belangrijk dat je geniet van eten en de aandacht wat je eraan geeft. Ga er dan ook rustig voor zitten en kauw iedere hap goed. je kunt je dan ook niet 100% aan bovenstaande tips houden. 75% is al meer dan voldoende. _probeer dan ook niet om alle ‘slechte dingen gelijk uit je even te verbannen.

zondig op zijn tijd

Zondigen op z’n tijd kan geen kwaad. Toch gewetensbezwaren? Geef jezelf dan minstens een dag in de week waarop je mag zondigen. Zo geniet je er hopelijk toch van.

>>11 Meer energie door de juiste voeding

De puur & fit academie heeft het juiste product voor je.

Dit uiterst complete online voedingsprogramma coacht jou in 7 weken naar een energieker leven waar je écht alles uit kunt halen dat er in zit.
  1. uitgebreid voedingsprogramma
  2. Online coaching module
  3. Meer dan 2 uur aan videomateriaal
  4. Wekelijkse coachingsvideo per e-mail
  5. Complete boodschappenlijstje
  6. Stel je vragen via e-mail
  7. Ontvang unieke recepten als Bonus

Op zoek naar het geheim van meer energie door de juiste voeding? geen CRASH dieet, maar alleen de juiste combinatie van gezonde voedingsmiddelen >>>>KLIK HIER<<<<

Vond je dit een waardevol artikel? Doe me een plezier en deel dit artikel op social media of laat een reactie achter.

 klik hier om gelijk naar het meer energie programma te gaan! Je leven gaat veranderen.
Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
GOOGLE
https://perfectevoeding.nl/gezonde-leefstijl-2/
Pinterest0
Pinterest
LINKEDIN
Instagram488