arrow_drop_up arrow_drop_down
3 augustus 2020 
in Gezond

10 Griekse gerechten die super gezond zijn! Eet net zo gezond als de Grieken!

Inwoners van Griekenland leven langer en hebben minder last van chronische ziektes dan de rest van de wereld. Dit komt waarschijnlijk door hun eetpatroon dat vol zit met zeevruchten, fruit, groenten, granen, bonen en gezonde vetten.

Ken je het mediterrane dieet al? Het mediterrane dieet is gebaseerd op het traditionele Griekse eetpatroon en andere soortgelijke voedingspatronen van nabijgelegen landen.
Onderzoek wijst uit dat het volgen van een Mediterraans dieet het risico op heel veel gezondheidsklachten kan verminderen! 
In deze blog heb ik 13 traditionele Griekse gerechten voor je,  die allemaal stuk voor stuk super gezond zijn. Ik heb veel research gedaan, vandaar dat je sommige gerechten een link vindt naar het wetenschappelijk onderzoek, die de gezondheidsvoordelen aantonen. 

Waar gaan we het over hebben?

[[showindex]]

Hoe eet je in Nederland net zo gezond als een Griek?

Niet door elke dag ladingen souvlaki en gyros te eten! Het eet patroon is heel anders als bij ons. Ken je de Mediterraanse voedingspiramide al?

gezonde griekse gerechten

Mediterraanse voedingspiramide

De Mediterraanse (Griekse) voedselpiramide gaat niet uit van elke dag hetzelfde eten (zoals onze schijf van vijf dat doet). Het heet niet voor niets een piramide. De basis van deze piramide bestaat uit producten die je dagelijks zou moeten eten.

Ook vind je vormen van voeding die je eens per week zou moeten eten. De top van de piramide bestaat uit producten die je maar eens per maand  moet eten. Met mate dus.

Dagelijks eten volgens de Griekse voedselpiramide

De basis bestaat uit gezonde koolhydraten, zoals volkorenbrood en andere granen, maar ook af en toe een keer aardappels. Daarnaast eet je enorm veel groente, fruit, bonen en noten.

Deze bonen en noten zorgen voor gezonde eiwitten, en die zijn ook wel nodig als je verder voornamelijk vegetarisch eet. Ook eten de Grieken veel olijfolie, yoghurt en kaas (wel in bescheiden porties)

Wekelijks gezonde dierlijke eiwitten

Het Griekse dieet is flexitarisch. Je eet weinig vlees, maar niet helemaal vegetarisch.

Elke week één keer vis, één keer gevogelte en één keer eieren. En het leuke? Je mag wekelijks eventjes genieten van iets lekker zoets, zoals baklava of een ander toetje of taartje. Niet dat dat perse de gezondheid bevordert, maar lekker is het wel.

Gezond eten moet toch ook leuk blijven. Wat een slimmerds, die Grieken.

Eén keer per maand een stukje rood vlees

Rood vlees (rund, varken, lam, wild) wordt door de Grieken maar in beperkte mate gegeten. Heel bijzonder trouwens is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen wit vlees (vis en kip) en rood vlees. Eén keer per maand rood vlees is volgens de voedselpiramide ruim voldoende.

Voldoende bewegen en drinken

De voedselpiramide adviseert ook om voldoende te bewegen en voldoende water te drinken. En dat glaasje wijn hoort er volgens de Grieken ook gewoon bij, wel met enige mate.

griekse gezonde gerechten

10 Griekse gerechten die super gezond zijn!

Tadaaa, hier zijn ze dan. 10 Griekse gerechten die super gezond zijn. Tover je keuken om in een Griekse keuken.

1. Hummus

griekse keuken gezond -hummusHummus is een populaire dip uit het Middellandse Zeegebied en het Midden-Oosten. Het wordt al duizenden jaren gegeten – zelfs Plato en Socrates schreven over de voordelen van hummus.

Het wordt gemaakt door kikkererwten, tahin (gemalen sesamzaad), olijfolie en citroensap te mengen. Deze dip is niet alleen heerlijk, maar ook extreem gezond.

Volgens een onderzoek kan hummus helpen bij gewichtsbeheersing, (bron) Dit komt mede door het belangrijkste ingrediënt, kikkererwten.

Hummus bevat ook gezonde vetten van olijfolie en tahin. Olijfolie is een hoofdbestanddeel van de Griekse keuken en het mediterrane dieet. Het is in verband gebracht met veel gezondheidsvoordelen. (bron)

Je kunt hummus serveren als dip bij verse groenten, pitabrood of crackers.

Lees ook

2. Melitzano salata

melitzanosalat griekse keuken gezond

Melitzano salata betekent auberginesalade in het Grieks, maar het is eigenlijk een dip.  Het wordt gemaakt door geroosterde aubergines te mengen of te pureren met olijfolie, knoflook en citroensap. Het lijkt op een gerecht genaamd baba ghanoush, dat van oorsprong uit het Midden-Oosten komt.

Aubergines zijn een goede bron van vezels en antioxidanten, die schade door vrije radicalen bestrijden (bron)

Vrije radicalen vind je overal, maar worden ook in het lichaam gevormd. Ze kunnen cel schade veroorzaken die in verband worden gebracht met verschillende gezondheidsproblemen

De dip wordt op smaak gebracht met citroensap en knoflook. Deze worden vaak gebruikt in de Griekse keuken en hebben ook weer tal van gezondheidsvoordelen.

Zo kan knoflook het immuunsysteem stimuleren en hartaandoeningen helpen voorkomen, terwijl citroenen rijk zijn aan gezonde vitamine C.

Melitzano salata wordt meestal geserveerd als aperitief voor het dippen van brood en groenten. Je kunt het ook gebruiken als spread op een cracker of toast.

3. Tzatziki

Tzatziki is een andere populaire dip en spread die wordt gebruikt in de Griekse keuken.  Hoewel het erg romig is, bevat het vrij weinig calorieën, met ongeveer tzatziki gezond35 calorieën in twee eetlepels tzatziki-saus.

Tzatziki is gemaakt met Griekse yoghurt, komkommers en olijfolie. Griekse yoghurt is romiger en dikker dan gewone yoghurt. Dit komt omdat de yoghurt is gefilterd. De Grieken hebben de yoghurt gezeefd om het watergehalte te verminderen en bederf te voorkomen.

Maar het persen van Griekse yoghurt vermindert ook het lactosegehalte en maakt het eiwitrijker. Slechts 3,5 gram (100 gram) levert 10 gram eiwit (bron).

Eiwit is een van de belangrijkste voedingsstoffen voor gewichtsverlies. Het helpt om je  eetlust te verminderen, Het honger hormoon wordt gereguleerd en je metabolisme wordt verhoogd.

Tzatziki wordt vaak geserveerd als dip met pitabrood Het kan ook worden toegevoegd aan gegrild vlees.

4. Dolmades (dolma’s)

gezonde griekse dolmaDolma’s  zijn gevulde druivenbladeren die als aperitief of hoofdgerecht kunnen worden geserveerd.  Ze zijn meestal gevuld met rijst, kruiden en af ​​en toe vlees. De vulling kan variëren, waardoor hun vet- en caloriegehalte verandert. Druivenbladeren bevatten weinig calorieën en veel vezels.
Ze bevatten ook grote hoeveelheden vitamine A en vitamine K.
Bovendien hebben ze een zeer hoog gehalte aan antioxidanten. Onderzoeken zeggen zelfs dat druivenbladeren tien keer de antioxiderende activiteit hebben van druivensap of pulp.

Rode druivenbladeren kunnen je bloedcirculatie verbeteren.

Dolma’s worden op smaak gebracht met verschillende kruiden en specerijen. Kruiden en specerijen zijn een belangrijk onderdeel van de Griekse keuken en bevatten ook veel gezondheidsvoordelen.

Dolma’s worden vaak op smaak gebracht met peterselie en dille.

Van dille wordt aangenomen dat het een goede bron van antioxidanten is en de groei van ziekteverwekkende bacteriën en schimmels kan vertragen. Het kan ook de spijsvertering verbeteren.( bron )

Peterselie is een uitstekende bron van vitamine K. Slechts vijf takjes voorzien in meer dan 100% van uw dagelijkse vitamine K-behoeften.

5. Gigandes plaki

gezonde griekse gerechtenGigantes zijn grote witte (reuze) bonen. Ze zijn vernoemd naar het Griekse woord voor reus, terwijl plaki een gerecht betekent dat in de oven wordt gebakken met groenten.

Een goed alternatief voor gigantes bonen zijn Lima-bonen. Gigandes zijn hier in Nederland moeilijk te verkrijgen.

Witte bonen zijn erg voedzaam. In feite zijn alle bonen zeer voedzaam en worden veel regelmatig in heel Griekenland geconsumeerd. Bonen zijn een uitstekende en belangrijke eiwitbron voor vegetariërs.

Ze zijn ook geweldig om af te vallen, omdat ze veel vezels en eiwitten bevatten.  Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen die meer bonen eten, een lager risico op hartaandoeningen hebben. Van bonen is ook bekend dat ze helpen de bloedsuikerspiegel en diabetes onder controle te houden.

6- Avgolemono

Inspiratie om thuis aan de slag te gaan!

Heb je inspiratie gekregen om thuis gezond Grieks te koken? Ik heb Een leuke selectie Griekse kookboeken gevonden op bol.com

Bekijk alle Griekse kookboeken op bol.com

griekse gezonde gerechten

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van perfectevoeding.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Fijn dat je er bent!