arrow_drop_up arrow_drop_down
8 januari 2020 
in Gezond

Helemaal niet kunnen slapen? Ultieme tips voor je nachtrust!

Kun je helemaal niet slapen? Zie je echt tegen de nacht op? Ben je op zoek naar de snelste manier om te slapen?

Alleen al proberen kan vaak al een angstige, zenuwslopende ervaring veroorzaken (of voortzetten) tijd om daar wat aan te doen!

Als je geest niet kan slapen, is het echt moeilijk voor je lichaam om het te volgen. Er zijn gelukkig wetenschappelijke trucs die je kunt proberen om de schakelaar om te draaien en je lichaam in een veilige uitschakelmodus te brengen.

In deze blog gaan we op zoek naar een oplossing als je helemaal niet kunt slapen!

Zorg eerst voor een goede slaapomgeving. dit kan in 9 van de 10 keer de oorzaak zijn

[[showindex]]

Helemaal niet kunnen slapen? probeer de 10 seconden methode

 

helemaal niet kunnen slapen

Meestal is er een magische spreuk nodig om zo snel en op aanwijzing in slaap te vallen, maar net als bij spreuken kun je met oefenen uiteindelijk de zoete 10-seconden-spot bereiken.

Opmerking: De methode hieronder duurt een volle 120 seconden om te eindigen, maar de laatste 10 seconden wordt gezegd dat het echt alles is wat nodig is om uiteindelijk lekker te gaan ronken

De militaire methode

De populaire militaire methode, die voor het eerst werd gerapporteerd door Sharon Ackerman, komt uit een boek met de titel “Relax and Win”: Championship Performance.”

Volgens Ackerman heeft de United States Navy Pre-Flight School een routine gecreëerd om piloten in 2 minuten of minder in slaap te helpen vallen. Na 6 weken hadden de piloten dit onder de knie. Het werkte, zelfs na het drinken van koffie en met geweervuurgeluiden op de achtergrond.

Deze methode zou zelfs werken voor mensen die zittend moeten slapen!

De militaire methode:

  • Ontspan je hele gezicht, inclusief de spieren in je mond.
  • Laat je schouders vallen om de spanning los te laten en laat je handen naar de zijkant van je lichaam vallen.
  • Adem uit, ontspan je borstkas.
  • Ontspan je benen, dijen en kuiten.
  • Maak je geest 10 seconden leeg door  een ontspannende scène voor te stellen.
  • Als dit niet werkt, probeer dan 10 seconden lang de woorden “niet nadenken” te zeggen.

Binnen 10 seconden moet u in slaap vallen! Oefening baart kunst!

Als dit niet werkt, moet je misschien werken aan de fundamenten van de militaire methode: ademhaling en spierontspanning, die enig wetenschappelijk bewijs hebben dat ze werken. Ook kunnen sommige aandoeningen zoals ADHD of angst de effectiviteit van deze methode in de weg staan.

Blijf lezen om te leren over de technieken waarop deze militaire methode is gebaseerd en hoe je ze effectief kunt beoefenen.

De volgende methoden, richten zich op je ademhaling of je spieren, helpen je om je geest van het onderwerp af te halen en terug naar bed te gaan.Als je een beginner bent die deze methode gaat uitproberen, kan het tot 2 minuten duren voordat deze methoden werken.

4-7-8 ademhalingsmethode

Door de krachten van meditatie en visualisatie te combineren, wordt deze ademhalingsmethode effectiever in de praktijk. Als je een ademhalingsaandoening hebt, zoals astma of COPD, overweeg dan om het eerst met uw arts te overleggen, omdat dit uw klachten kan verergeren.

Hoe doe je een cyclus van 4-7-8 ademhaling:

  • voorbereiding: plaatst  het puntje van je tong tegen het dak van uw mond, achter uw twee voortanden. Houd uw tong daar de hele tijd vast en trek uw lippen op als dat nodig is.
  • Sluit vervolgens je lippen en adem stilletjes in door je neus. Tel tot 4.
  • Laat je lippen een beetje uit elkaar gaan en laat het een geluid maken terwijl je uitademt door uw mond.
  • Houd vervolgens je adem 7 seconden in.
  • Adem daarna 8 seconden uit (met een whoosh geluid).
  • Vermijd te alert te zijn aan het einde van elke cyclus. Probeer het te oefenen zonder na te denken.
  • Voltooi deze cyclus voor vier volledige ademhalingen. Laat je lichaam slapen als u de ontspanning eerder voelt aankomen dan verwacht.

Eindelijk je slaapproblemen oplossen? Met meer energie de dag door? Bekijk hier de geweldige korting van – Perfect slapen in 7 stappen –

Progressieve spierontspanning

Wanneer je helemaal niet kunt slapen kan progressieve spierontspanning, ook wel diepe spierontspanning genoemd, helpen om te ontspannen.

Het uitgangspunt is om uw spieren te spannen – maar niet te belasten – en te ontspannen om de spanning los te laten. Deze beweging bevordert de rust in het hele lichaam. Het is een truc om te helpen bij slapeloosheid.

Voordat u begint, probeer de 4-7-8 methode te oefenen terwijl u zich de spanning verbeeldt die uw lichaam verlaat terwijl u uitademt.

Ontspanningsoefeningen:

  • Hef je wenkbrauwen zo hoog mogelijk op gedurende 5 seconden. Dit zal je voorhoofdsspieren aanspannen.
  • Ontspan je spieren onmiddellijk en voel de spanning afnemen.
  • Wacht 10 seconden
  • Lach breed om spanning in je wangen te creëren. Houd 5 seconden vast.
  • Ontspan
  • Pauzeer 10 seconden.
  • Knijp met je ogen dicht. Houd 5 seconden vast. Ontspan je.
  • Pauzeer 10 seconden.
  • Kantel je hoofd een beetje naar achteren zodat je comfortabel naar het plafond kijkt. Houd 5 seconden vast. Ontspan je als je nek weer in het kussen zakt.
  • Pauzeer 10 seconden.
  • Blijf bewegen over de rest van het lichaam, van je triceps tot je borst, van je dijen tot je voeten.
  • Laat je in slaap vallen, zelfs als u niet klaar bent met het spannen en ontspannen van de rest van uw lichaam.
  • Concentreer je daarbij op hoe ontspannen en zwaar je lichaam voelt als het ontspannen en in een comfortabele staat is.

Nog niet kunnen slapen? we gaan gewoon verder met de tips!

We hebben nu een aantal methodes  uitgeprobeerd. Het kan zijn dat het nog steeds niet heeft geholpen. Dit kan liggen aan een onderliggende blokkade. We gaan nu proberen om deze eruit te halen!

Zeg tegen jezelf dat je wakker moet blijven

Dit wordt ook wel een paradoxale intentie genoemd. dit kan in sommige gevallen de juiste manier zijn om sneller in slaap te vallen door jezelf te vertellen dat je wakker moet blijven. echter voor mensen met slapeloosheid – die proberen te slapen, kan dat de prestatie-angst verhogen.

Visualiseer een rustige plek

Probeer eens je verbeelding in te schakelen. er zijn wetenschappers die  zeggen dat het visualiseren van iets het echt kan maken, en het is mogelijk dat dit ook werkt met slaap.

In een studie uit 2002 van de Universiteit van Oxford ontdekten onderzoekers dat mensen die zich bezig hielden met “beeldvorming afleiding” sneller in slaap vielen dan degenen die algemene afleiding of geen instructies hadden.

Helemaal niet kunnen slapen en dan gaan schaapjes tellen?

In plaats van schaapjes te tellen, probeer je je een serene omgeving voor te stellen en alle gevoelens die daarbij horen. Verplaats je eens in het beeld bij een waterval , het geluid van echo’s, ruisend water en de geur van vochtig mos. De sleutel is om dit beeld ruimte te laten nemen in je hersenen om te voorkomen dat je opnieuw in aanraking komt met gedachten voor het slapen gaan.

Je laatste redmiddel?

Silent nights

Heb je al kennis gemaakt met de patches van LifeWave? LifeWave heeft de Silent Nights ontwikkeld. Dit is een speciale patch die werkt op basis vanlifewave ervaringen - icewave fototherapie en acupunctuur zonder naalden. De resultaten zijn verbluffend.

Lees hier het artikel: Extra energie bij vermoeidheid? Zo los je het op!

Perfectevoeding.nl  wordt ook wel het kenniscentrum van de Benelux genoemd van LifeWave. Sinds augustus 2019 mogen we ons distributeur noemen van LifeWave. Het is een product uit de USA, dus een creditcard is een must.

Heb je geen creditcard? neem contact met ons op via het contactformulier om de mogelijkheden te bespreken.

Perfect slapen in 7 stappen

perfect slapeneen andere optie is om te gaan werken met het boek: perfect slapen in 7 stappen

Momenteel is er een geweldige actie met een fikse korting! Lees de recensies maar eens op de website van perfect slapen in 7 stappen

Inmiddels maken al meer dan 10.000 lezers gebruik van de 7-stappen methode. De resultaten zijn echt super! En het leuke is, dat je morgen al kunt beginnen!

In het boek vind je tips en adviezen die je kunnen helpen om vanavond al beter te slapen. Toch duurt het een paar weken voor je echt de kracht van onze methode gaat ervaren. Geef het dus zeker 2 tot 3 weken de tijd.

Eindelijk je slaapproblemen oplossen? Met meer energie de dag door? Bekijk hier de geweldige korting van – perfect slapen in 7 stappen! –

 

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van perfectevoeding.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Fijn dat je er bent!