Hoe herken je een ijzertekort en wat is de oorzaak?

Wil je weten wat de oorzaak is van een ijzertekort? dan ben je hier op het juiste adres!

IJzer speelt een hele belangrijke rol in ons lichaam. wanneer je een tekort aan ijzer hebt  kun je moe, futloos en lusteloos zijn. Een ander teken van ijzertekort is een bleke huid, hoofdpijn en koude ledematen.

IJzertekort voorkomen? De FitChef boeken bevatten snel te bereiden eiwitrijke recepten die helpen bij spieropbouw, vetverlies en een gezonde leefstijl!

In dit artikel leer je:

  • Hoe herken je een ijzer tekort
  • Wat is de oorzaak van een ijzertekort?
  • Hoe kan ik de fitchef boeken aanschaffen met 25% korting?

Is bloedarmoede een oorzaak van ijzertekort?

Wanneer je lichaam te weinig ijzer binnenkrijgt leidt dit tot abnormaal lage niveaus van rode bloedcellen. Dat komt omdat ijzer nodig is om hemoglobine te maken, een eiwit in rode bloedcellen dat de functie heeft om zuurstof door het lichaam te voeren.

Als uw lichaam niet genoeg hemoglobine heeft, zullen uw weefsels en spieren niet genoeg zuurstof krijgen en effectief kunnen werken. Dit leidt tot een aandoening die bloedarmoede wordt genoemd.

Bloedarmoede

Hoewel er verschillende soorten bloedarmoede zijn, is bloedarmoede door ijzertekort de meest voorkomende ter wereld

Veelvoorkomende oorzaken van ijzertekort zijn onder meer onvoldoende ijzerinname vanwege een slecht dieet of beperkende diëten,  darmaandoeningen, verhoogde eisen tijdens de zwangerschap en bloedverlies door zware menstruaties of inwendige bloedingen.

Wat de oorzaak ook is, ijzertekort kan leiden tot onaangename symptomen die uw kwaliteit van het leven kunnen beïnvloeden. Deze omvatten slechte gezondheid, concentratie en arbeidsproductiviteit.

In sommige gevallen ervaren mensen geen symptomen, maar wees wel altijd alert op je .

10 x de oorzaak van een ijzertekort in je lichaam.

1. Ongewone vermoeidheid

ijzertekort noorzaak vermoeidJe erg moe voelen is een van de meest voorkomende symptomen van ijzertekort en treft meer dan de helft van degenen die een tekort hebben

Dit gebeurt omdat je lichaam ijzer nodig heeft om een ​​eiwit te maken dat hemoglobine wordt genoemd en dat in rode bloedcellen wordt aangetroffen. Hemoglobine helpt om zuurstof door het lichaam te voeren.

Wanneer uw lichaam niet genoeg hemoglobine heeft, bereikt minder zuurstof uw weefsels en spieren, waardoor zij geen energie meer hebben. Bovendien moet je hart harder werken om meer zuurstofrijk bloed rond je lichaam te verplaatsen, waardoor je moe wordt

Aangezien vermoeidheid vaak als een normaal onderdeel van een druk, modern leven wordt beschouwd, is het moeilijk om met dit symptoom ijzertekort te diagnosticeren.

Veel mensen met ijzertekort ervaren een energiedip, voelen zich chagrijnig, hebben moeite om zich te concentreren of hebben neen slechte productiviteit op het werk.

Vermoeidheid is een van de meest voorkomende tekenen van ijzertekort. Dit komt doordat minder zuurstof lichaamsweefsels bereikt, waardoor ze geen energie meer hebben.

2. Bleekheid

Een bleke huid en vale kleuring van de binnenkant van de onderste oogleden zijn andere veelvoorkomende symptomen van ijzertekort.

Het hemoglobine in rode bloedcellen geeft bloed zijn rode kleur, dus lage waarden tijdens ijzertekort maken het bloed minder rood. Daarom kan de huid zijn gezonde, roze kleur verliezen bij mensen met ijzertekort.

Deze bleekheid bij mensen met ijzertekort kan overal in het lichaam voorkomen, of het kan worden beperkt tot één gebied, zoals het gezicht, het tandvlees, de binnenkant van de lippen of de onderste oogleden en zelfs de nagels.

Dit is vaak een van de eerste dingen waar artsen naar op zoek zijn als een teken van ijzertekort. Het moet echter worden bevestigd met een bloedtest

Als u uw onderste ooglid naar beneden trekt, moet de binnenste laag een levendige rode kleur hebben. Als het een erg lichtroze of gele kleur is, kan dit erop wijzen dat u ijzertekort hebt.

Bleekheid in het algemeen of in specifieke gebieden zoals het gezicht, het onderste binnenste ooglid of de nagels kan een teken zijn van matig of ernstig ijzerdeficiëntie. Dit wordt veroorzaakt door lagere niveaus van hemoglobine, waardoor het bloed zijn rode kleur krijgt.

IJzertekort voorkomen? De FitChef boeken bevatten snel te bereiden eiwitrijke recepten die helpen bij spieropbouw, vetverlies en een gezonde leefstijl!

3. Kortademigheid

Hemoglobine zorgt ervoor dat uw rode bloedcellen zuurstof door het lichaam kunnen voeren.

Wanneer hemoglobine laag is in je lichaam tijdens ijzertekort, zal het zuurstofgehalte ook laag zijn. Dit betekent dat je spieren niet genoeg zuurstof krijgen om normale activiteiten te doen, zoals wandelen.

Als gevolg hiervan neemt je ademhalingssnelheid toe naarmate je lichaam meer zuurstof probeert te krijgen.

Dit is de reden waarom kortademigheid een veel voorkomend symptoom is.

Als je buiten adem bent met normale, dagelijkse taken die je gemakkelijk vond, zoals wandelen, traplopen of trainen, kan ijzertekort de schuld zijn.

Kortademigheid is een symptoom van ijzertekort, omdat lage hemoglobinespiegels betekenen dat het lichaam niet in staat is om zuurstof effectief naar spieren en weefsels te transporteren.

4. Hoofdpijn en duizeligheid

ijzertekort oorzaak-vrouw met hoofdpijnIJzergebrek kan hoofdpijn veroorzaken. Dit symptoom lijkt minder vaak voor te komen dan anderen en gaat vaak gepaard met duizeligheid of duizeligheid.

Bij ijzertekort betekent een laag hemoglobinegehalte in de rode bloedcellen dat er niet genoeg zuurstof in de hersenen kan komen. Daardoor kunnen de bloedvaten in de hersenen zwellen, waardoor ze druk en hoofdpijn veroorzaken.

Hoewel er veel oorzaken van hoofdpijn zijn, kunnen frequente, terugkerende hoofdpijnen en duizeligheid een teken van ijzertekort zijn.

Hoofdpijn en duizeligheid kunnen wijzen op ijzertekort. Het ontbreken van hemoglobine betekent dat niet genoeg zuurstof de hersenen bereikt, waardoor de bloedvaten zwellen en druk creëren.

5. Hartkloppingen

hartslag

Opvallende hartslagen, ook bekend als hartkloppingen, kunnen een ander symptoom zijn van bloedarmoede door ijzertekort. Hemoglobine is het eiwit in rode bloedcellen dat helpt zuurstof door het lichaam te transporteren.

Bij ijzertekort betekent een laag hemoglobinegehalte dat het hart extra hard moet werken om zuurstof te vervoeren. Dit kan leiden tot onregelmatige hartslagen of het gevoel dat uw hart abnormaal snel klopt. In extreme gevallen kan dit leiden tot een vergroot hart, hartgeruis of hartfalen.

Deze symptomen komen echter veel minder vaak voor. Je zou lange tijd moeten lijden aan ijzertekort om ze te ervaren.

In gevallen van ijzertekort moet het hart extra hard werken om zuurstof door het lichaam te transporteren. Dit kan leiden tot onregelmatige of snelle hartslagen en zelfs hartgeruis, een vergroot hart of hartfalen.

 

6. Droog en beschadigd haar en huid

Droge en beschadigde huid en haar kunnen tekenen zijn van ijzertekort. Dit komt omdat wanneer je lichaam ijzertekort heeft, het zijn beperkte zuurstof richt op belangrijker functies, zoals organen en andere lichaamsweefsels.

Wanneer huid en haar geen zuurstof bevatten, kan het droog en zwak worden. Ernstigere gevallen van ijzertekort zijn in verband gebracht met haarverlies.

Het is volkomen normaal dat sommige haren uitvallen tijdens het dagelijkse wassen en poetsen, maar als u klonten verliest of veel meer dan normaal, kan dit te wijten zijn aan ijzertekort.

Omdat huid en haar tijdens ijzertekort minder zuurstof uit het bloed krijgen, kunnen ze droog en beschadigd raken. In meer ernstige gevallen kan dit haarverlies veroorzaken.

7. Zwelling en pijn in de tong en mond

Soms kan alleen kijken in of rond je mond je een indicatie geven of je lijdt aan bloedarmoede door ijzertekort. Tekenen zijn onder andere wanneer uw tong opgezwollen, ontstoken, bleek of vreemd glad is.

Een laag hemoglobine bij ijzertekort kan ervoor zorgen dat de tong bleek wordt, terwijl nog lagere  niveaus ervoor kunnen zorgen dat de tong pijnlijk, glad en gezwollen wordt.

IJzergebrek kan ook een droge mond, pijnlijke rode scheuren in de mondhoeken of aften in de mond veroorzaken

Een pijnlijke, gezwollen of vreemd gladde tong kan een teken zijn van bloedarmoede door ijzertekort. Scheuren in de mondhoeken kunnen ook een teken zijn.

8. Rusteloze benen

IJzergebrek is in verband gebracht met het rustelozebenensyndroom ( RLS ).

Het rustelozebenensyndroom is een sterke drang om uw benen in rust te bewegen. Het kan ook onaangename en vreemde kruipende of jeukende gevoelens in de voeten en benen veroorzaken.

Het is meestal ‘s nachts erger , wat betekent dat je moeite hebt om aan je rust te komen.

Mensen met bloedarmoede met ijzertekort hebben een grotere kans om het rustelozebenensyndroom te ervaren. Dit is een sterke drang om de benen te bewegen wanneer ze in rust zijn.

9. Broze of lepelvormige vingernagels

Een veel minder vaak voorkomend symptoom van ijzertekort is brosse of lepelvormige nagels. Dit begint vaak met broze nagels die gemakkelijk splijten en barsten.

Dit is echter een zeldzame bijwerking en wordt meestal alleen gezien bij ernstige gevallen van bloedarmoede met ijzertekort.

Brosse of lepelvormige nagels kunnen een indicator zijn voor ernstigere bloedarmoede door ijzertekort.

10. Andere klachten

Er zijn verschillende andere tekenen dat je strijkijzer misschien bijna leeg is. Deze zijn meestal minder vaak voorkomend en kunnen worden gekoppeld aan vele andere aandoeningen dan ijzertekort.

Andere tekenen van bloedarmoede door ijzertekort zijn:

Vreemde verlangens

een hele erge drang  naar vreemde voeding of iets wat helemaal geen voeding is  Het gaat meestal om onbedwingbare trek om ijs, klei, vuil, krijt of papier te eten en kan een teken van ijzertekort zijn. Het kan ook optreden tijdens de zwangerschap of menstruatie.

Angstgevoelig

het gebrek aan zuurstof bij ijzertekort kan angstgevoelens veroorzaken.

koude handenKoude handen en voeten

IJzergebrek betekent dat er minder zuurstof wordt afgegeven aan de handen en voeten. Sommige mensen voelen de kou gemakkelijker in het algemeen of hebben koude handen en voeten.

Andere meer algemene symptomen van ijzertekort kunnen zijn: vreemd verlangen naar voedsel, angstig voelen, koude handen en voeten en een verhoogd risico op infecties.

haaruitval is een oorzaak van ijzertekort

IJzertekort, zeker wanneer het evolueert naar volwaardige bloedarmoede, kan haaruitval veroorzaken. Het lichaam kiest ervoor de zuurstof naar vitale organen te sturen in plaats van naar het haar. De meeste mensen verliezen tot 100 haren op een doorsnee dag, dus geen zorgen wanneer je een paar haren in het afvoerputje vindt

Wat moet je doen wanneer je denkt dat je een ijzertekort hebt?

Als u denkt dat u bloedarmoede met ijzertekort heeft, overweeg dan kan ik je het volgende advies geven.

  • Praat met uw arts

Als u denkt dat u tekenen of symptomen van ijzertekort vertoont, moet u een afspraak maken om uw arts te raadplegen. Samen met de aerts kunt u dan bekijken wat de oorzaak is van het ijzertekort. Een eenvoudige bloedtest bevestigt of u bloedarmoede met ijzertekort heeft

Als uw arts bevestigt dat u ijzertekort heeft en weet wat de oorzaak is, kunt u dit waarschijnlijk vrij gemakkelijk behandelen door uw ijzerinname uit voeding te verhogen.

Het belangrijkste doel van de behandeling is om het hemoglobinegehalte weer normaal te maken en de ijzeropslag aan te vullen.

Probeer ervoor te zorgen dat je voldoende ijzer binnenkrijgt door de juiste voeding in te gaan nemen, Perfecte Voeding dus. Neem alleen supplementen als uw arts ze aanbeveelt.

  • Eet ijzerrijke voedingsmiddelen

Als uw arts denkt dat uw ijzertekort kan worden veroorzaakt door een gebrek aan ijzer in uw dieet, overweeg dan meer ijzer-rijk voedsel te gebruiken , zoals:

  • Rood vlees, varkensvlees en gevogelte
  • Donkergroene, bladgroente, zoals spinazie en boerenkool
  • Gedroogd fruit, zoals rozijnen en abrikozen
  • Erwten, bonen en andere peulvruchten
  • zeevruchten
  • IJzer-verrijkte voedingsmiddelen
  • Zaden en noten

Belangrijk is dat het eten van vitamine C je lichaam helpt om ijzer beter te absorberen . Zorg ervoor dat u voldoende vitamine C-rijk voedsel eet, zoals fruit en groenten.

Het kan ook nuttig zijn bepaalde voedingsmiddelen te vermijden die de ijzerabsorptie kunnen remmen wanneer ze in grote hoeveelheden worden gegeten. Deze omvatten thee en koffie en voedingsmiddelen met een hoog calciumgehalte, zoals zuivelproducten en volkoren granen.

Neem alleen ijzersupplementen als uw arts ze aanbeveelt Met de juiste voeding is het probleem vaak al opgelost!

Over het algemeen mag u alleen een ijzersupplement als laatste hulpmiddel nemen en als uw arts het aanbeveelt. Dit zal waarschijnlijk het geval zijn als je je ijzerniveau extreem laag is en niet alleen via voeding is te herstellen.

bijwerkingen door ijzersupplementen

Houd er rekening mee dat wanneer je ijzersupplementen  krijgt van de huisarts er  onaangename bijwerkingen kunnen ontstaan zoals  maagpijn, constipatie of diarree, brandend maagzuur, misselijkheid en zwarte ontlasting.

Deze bijwerkingen verminderen echter meestal na verloop van tijd en zijn afhankelijk van de dosis ijzer die u gebruikt.

Als u denkt dat u bloedarmoede met ijzertekort heeft, neem dan contact op met uw arts, die waarschijnlijk meer ijzerrijke voeding (en vitamine C om uw ijzeropname te verhogen) of mogelijk ijzersupplementen zal aanbevelen.

Risicogroepen voor een ijzertekort en dit is de oorzaak:

IJzertekort komt heel vaak voor bij vrouwen tussen de 15 en 45 jaar doordat je tijdens de menstruatiebloed verliest en dus ook meer ijzer kwijtraakt.

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben ook meer ijzer nodig. dit komt doordat de placenta en de embryo die zich ontwikkeld ook bloed nodig hebben.

Jongeren onder de 22 jaar hebben door hun groei meer behoefte aan ijzerhoudende voeding.

Vitamine B12 is de oorzaak van een ijzertekort bij vegetariërs

Door het voedingspatroon van vegetariërs hebben ook meer risico op een ijzertekort. Vleesproducten zijn echte ijzerbommetjes. Ook het gebrek aan vitamine B12 en foliumzuur kan leiden tot een ijzertekort. Vitamine B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten. Vegetariërs krijgen alleen vitamine B12 binnen via de zuivelproducten en groene bladgroenten.

Bij (top)sporters wordt vaak een ijzertekort vastgesteld. Dit is het gevolg van ijzerverlies bij inspanning door afbraak van rode bloedcellen, bloedverlies met de urine en de ontlasting, en door het zweten.

IJzersterke POWER smoothie – RECEPT!125 groene smoothies

ingrediënten:

  • 60 g (1 kopje) rauwe gewassen spinazie
  • 1 Sinaasappel, geschild en grof gehakt
  • 1 banaan, geschild, in plakjes gesneden en ingevroren
  • 3 eetlepels rozijnen
  • water of vruchtensap
  • handvol ijsklontjes

Bereidingswijze:

  • Doe de plakjes banaan, spinazie, rozijnen en stukjes sinaasappel en water (of vruchtensap) in de blender en druk gedurende bijna 1 minuut op de puls knop met intervallen van 5 seconden totdat ze allemaal zijn gemengd.
  • Voeg de ijsblokjes toe, meng gewoon totdat alle ijsblokjes zijn gebroken. 

Veel meer gezonde smoothies die veel ijzer bevatten vind je hier>>

FITchef, meer dan 25000+ hebben dit boek al in huis!

fitchef combi

Heb je naar aanleiding van dit artikel meer behoefte aan gezonde recepten? Dan raad ik je de boeken aan van FITCHEF

De FITCHEF boeken bevatten snel te bereiden EIWITRIJKE recepten die heel eg snel en gemakkelijk te bereiden zijn. Deze boeken helpen je bij SPIEROPBOUW en VETVERLIES. 

Voor wie is fitchef nu eigenlijk geschikt?

Wanneer je meer spiermassa wilt en je vet wilt verliezen dan is dit het ultieme boek. Met fitchef leer je hoeveel je moet gaan eten en welke verhouding voor jou ideaal is.

De fitchef boeken passen uitstekend in een koolhydraatarm dieet. Veel recepten zijn zo geschreven dat je zelf de vrijheid hebt of je ze met of zonder bron van koolhydraten eet. Zo kun jij voor jezelf bepalen hoeveel koolhydraten je eet.

Geen gedoe in de keuken! Eindelijk eens een boek waar ik vaak uit kook. Bij dit boek staan de recepten ook écht binnen de 15 minuten op tafel, waar dit bij andere boeken die dit beloven nog wel eens wat langer wil duren. Goede voedingswaarden, aanrader!

Niels van Loon

wanneer je gelijk kiest voor deel 1 en 2 van Fitchef heb ik een aantrekkelijke korting voor je geregeld van 25%! is dat nu niet geweldig?

Vond je dit een goed artikel? Laat een reactie achter en deel dit bericht op social media!

handtekening auteur

 

Dit bericht is 101 keer gelezen

Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
Pinterest0
Pinterest
Instagram488