);

Is intermitting fasting gezond? Ontdek het antwoord voordat je gaat starten!

Is intermitting fasting gezond? Ontdek het antwoord voordat je gaat starten!

is intermitting fasting gezond

Intermitting fasting, is dat nu eigenlijk wel gezond? In dit artikel kom je achter het antwoord of intermitting fasting nu echt zo gezond is. Moet je gelijk starten of er nooit aan beginnen?

Intermitting fasting is een dieethype van de laatste jaren. Er wordt beweerd dat het afvallen supersnel gaat. Er zijn heel veel tegenstanders maar ook heel veel voorstanders van deze methode.

Wat is intermitting fasting?

Een voorbeeld van intermitting fasting is dat je een periode van 16 uur per dag vasten moet afwisselen met een periode van 8 uur waarbinnen je alles mag eten. Ook bestaan er  varianten, waarbij de periodes van vasten langer duren. Vasten zou naast gewichtsverlies tot de nodige gezondheidsvoordelen leiden. 

Recente studies suggereren inderdaad dat intermittent fasting kan helpen een paar kilo’s kwijt te raken en sommige chronische ziekten te voorkomen, waaronder hartaandoeningen, diabetes en de ziekte van Alzheimer

Is intermitting fasting gezond?

Er zijn voordelen te vinden over intermitting fasting maar ook behoorlijk wat nadelen. We hebben ze voor je op een rijtje gezet.

Intermitting fasting is niet voor iedereen

Het is niet voor iedereen geschikt. Begin er niet aan als je:

  • Zwanger bent
  • Je geeft borstvoeding
  • Je hebt een eetstoornis of je hebt een eetstoornis gehad
  • Bij chronische stress
  • medicijngebruik
  • bij diabetes
  • niet toepassen bij een lage bloeddruk

Raadpleeg altijd eerst  je huisarts, een diëtist of een voedingsdeskundige voordat je op eigen houtje gaat vasten.

Je valt niet sneller af dan bij een traditioneel dieet

Je valt af door minder te eten dan je nodig hebt, dat is de basis van het afvallen. In het kort dus: een negatieve energiebalans leidt tot gewichtsverlies. Je kunt dus door periodiek te vasten aankomen én afvallen. Als je meer calorieën eet dan je nodig hebt, kom je aan. En omgekeerd hetzelfde eigenlijk.

Of het je lukt om af te vallen met Intermitting fasting hangt voornamelijk af van je mindset.

Geen doorzettngsvermogen? geen slagingskans

Het intermitting fasting dieet kost vrij veel doorzettingsvermogen. Ben jij honger bestendig de gehele dag? Uit de praktijk blijkt dat niet iedereen dit kan opbrengen. En dit is ook logisch, want je moet bijna de hele dag allerlei verleidingen weerstaan.

Kans op volproppen

Uit een recent onderzoek blijkt dat vasten de niveaus van het stresshormoon cortisol aanzienlijk verhoogd, wat kan leiden tot onbedwingbare trek. Als je gewend bent aan drie maaltijden en wellicht wat tussendoortjes, is intermittent fasting een flinke verandering in je gedrag.

Je mag dan na het vasten weer eten, wat ga je dan eten?

Kans op vermoeidheid

Je lichaam draait op minder energie dan normaal, en omdat vasten de stressniveaus kan verhogen, kan het ook je slaappatroon verstoren. Heel veel mensen zijn behoorlijk moe tijdens het intermitting fasten

Wat ga jij doen? Intermitting fasting of niet?

Ik zie weinig voordelen over intermitting fasting. In mijn ogen is intermitting fasting niet gezond. Er zijn nog genoeg andere alternatieven om gezond af te vallen.

Het enige voordeel is dat je celafval wordt opgeruimd en periodiek vasten kan er ook voor kunnen zorgen dat je cholesterol, bloedsuiker en insulineniveau worden verlaagd.

Afvallen zonder dieet is toch veel gemakkelijk?

Wat eigenlijk beter is iets wat je veel minder moeite gaat kosten. Heb je al een keer gehoord over afvallen zonder een dieet? Yvonne Thuijs van Brein-power is de expert hoe je met behulp van hypnose een virtuele maagband kunt krijgen.

meer informatie:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *