Is teveel zout nu eigenlijk GOED of SLECHT voor je?
Wat heeft vermoeidheid met zout te maken?

Neem dit artikel niet als een korreltje zout. als je dit hebt uitgelezen kom je er achter wat zout eigenlijk met je lichaam doet. Verschillende gezondheidsorganisaties waarschuwen ons al een tijdje over de  vele gevaren van zout. Teveel zout is slecht voor je lichaam en te weinig zout kan levensgevaarlijk zijn. Hoe merk je dat je teveel zout binnenkrijgt? Wat gebeurd er met je als je te weinig zout binnenkrijgt?

Na het lezen van dit artikel heb je straks antwoord op de vragen:

  • Hoeveel zout mag je eten op een dag?
  • Wat heeft vermoeidheid met zout te maken?
  • In welke producten zit heel veel zout?

Wat doet zout in je lichaam?

1 gram keukenzout bestaat uit 40% natrium en 60% gram chloride. Je lichaam heeft iedere dag zout nodig voor het regelen van de vochtbalans in ons lichaam. Zout speelt ook een grote rol bij het regelen van je bloeddruk. Zout is ook belangrijk voor je zenuwprikkelgeleiding. Dit zijn de signalen vanuit je hersenen die je spieren opdracht geven om bijvoorbeeld je arm omhoog te tillen.

Het voedingscentrum adviseert 6 gram zout per dag. 80% van alle Nederlanders zit hier ver boven!

Onbewust eten we dus meer dan 6 gram per dag. Dit komt mede doordat er ontzettend veel zout zit in pakjes, zakjes en maaltijdmixen.

Lees ook: koken zonder pakjes en zakjes, nooit geen E nummers meer

Smaak

Zout is geen smaak, maar een smaakversterker. Belangrijk is om zout ook op deze manier te benaderen. Zo kun je met een klein korreltje grof zeezout een aanwezige smaak een enorme boost geven, zonder dat je het zout daadwerkelijk proeft. In Nederland zijn we zo gewend aan de zoute smaak, dat we gerechten vaak niet op smaak vinden wanneer wij geen zout proeven. Jammer, want zo proeven we nooit de natuurlijke smaak van het gerecht”

Natuurlijke smaakmakers

“Door ons huidige zoutgebruik krijgen we veel meer binnen dan de norm van 6 gram zout per dag. Dat dit niet goed is voor onze gezondheid, met name voor onze nieren, is een vaststaand feit. We kunnen ons zoutgebruik op 2 manieren aanzienlijk verlagen:
Zout puur als smaakversterker gebruiken. Je voegt veel minder toe, waardoor een gerecht gezonder maar ook natuurlijker smaakt. Dit vraag wel een andere manier van eten en proeven.

Zout vervangen door natuurlijke smaakmakers.

Daarnaast zijn er nog tal van andere natuurlijke smaakmakers die je kunt gebruiken als zoutvervanger. Een aantal voorbeelden bij specifieke toepassingen:
Bij gekookte aardappelen: bieslook, kervel, dille, nootmuskaat en peterselie
Knolselderij en bloemkool: pepers, gember, dragon, foelie, knoflook en komijn

zeewier als zoutvervanger?

Gebruik van zeewier als zoutvervanger is heel goed mogelijk. Zeewier zit vol met natrium, en werkt volgens onderzoekers ook nog eens bloeddrukverlagend. vooral het gebruik van kombu (kelp) bevat heel veel natrium.

Best opmerkelijk eigenlijk als je bedenkt dat natrium het bloeddruk verhogende bestanddeel van zout is. Onderzoekers vermoeden dat bepaalde peptiden in zeewier voor dit effect zorgen.

Hoe herken je een zout tekort?

Een zouttekort kan ontstaan als gevolg van uitdroging door ernstige diarree of braken. Een zouttekort doordat je te weinig zout binnenkrijgt via je eten komt zelden voor. Zout komt namelijk voor in veel voedingsmiddelen.

Bij een te lage inname van zout zorgt het lichaam ervoor dat er zo weinig mogelijk natrium wordt uitgeplast. Wie erg veel en lang zweet verliest zout. Maar als je verder gewoon eet, krijg je niet snel een zouttekort.

Klachten die kunnen optreden bij een tekort aan zout zijn lusteloosheid, misselijkheid en braken, hoofdpijn, verwardheid of sufheid, en epileptische aanvallen. Uitdroging door diarree of braken is te voorkomen door extra veel te drinken en daarbij zout te eten. Laat het dus niet zover komen.

Wat gebeurt er als je teveel zout binnenkrijgt?

Je merkt eigenlijk gelijk aan je lichaam als je teveel zout binnenkrijgt.

  • Je voelt je opgeblazen

Je lichaam gaat vocht vasthouden en dat is goed te zien aan het gebied rondom je ogen, bij je vingers en bij je enkels. 

  • Je hebt veel dorst

Vooral sporters kunnen hier last van hebben. Wanner je begint te zweten rondom je lippen is het vaak een teken dat je lichaam het teveel aan zout probeert weg te werken.

  • Je moet vaak naar het toilet

Je moet niet alleen vaker plassen als je teveel zout binnenkrijgt maar je urine is ook vaak donkerder van kleur. Tijdens het plassen verliest je lichaam calcium en als je lichaam niet genoeg calcium meer heeft, dan wordt dit uit de botten gehaald. Daarom hebben mensen die voor een lange tijd te veel zout binnenkrijgen een hogere kans op osteoporose (botontkalking)

  • Je wilt teveel ongezond eten

Wanner je teveel zout binnenkrijgt verdwijnt je interesse voor gezonde voeding. De smaak van gezonde voeding is ineens niet meer lekker. Je kunt er dan op rekenen dat je een zoutverslaving kunt krijgen De drang naar zout wordt steeds erger en je krijgt steeds meer een voorkeur naar vette snacks, worst, zoute soep en vleeswaren.

  • Je krijgt last van spierkrampen

Iedereen die wel een keer spierkramp heeft gehad weet dat dit niet fijn is. Wanneer je teveel out binnenkrijgt merke je dat je spieren minder flexibel zijn. Zout en calcium zijn beide verantwoordelijk voor het aanspannen van de spieren. De tegenhanger die de spieren juist laat ontspannen, is kalium. Wanneer de balans tussen kalium en zout niet goed is, dan kan je tijdens het trainen meer en sneller spierverzuring ervaren.

  • Je bent vermoeid

Er bestaat niet direct een direct verband tussen een te hoge zoutinname en vermoeidheid. Wanneer je veel sport  en daarom ook veel zweet ontstaat er oververhitting kan ervoor zorgen dat  teveel zout in je lichaam vermoeidheid veroorzaakt. Dit merk je vooral wanneer je dagelijks in de sportschool te vinden bent. Je kan dan ook niet goed en lekker trainen wanneer je dan vermoeidheid ervaart.

  • Last van hart -en nierproblemen

Je nieren zijn er niet voor gemaakt om grote hoeveelheden zout te verwerken.  Het teveel aan zout hoopt zich dan op in je lichaam en er wordt dan bloed bijgemaakt. Je begrijpt dan natuurlijk wel dat je hart sneller moet pompen en ook meer druk moet zetten op je bloedvaten. Dan houd het een keertje op en de kans op hartfalen wordt dan behoorlijk groot.

In welke producten zit nu heel erg veel zout?

In alle maaltijdmixen zit ongelofelijk veel zout. Gelukkig zijn de fabrikanten momenteel goed op weg om minder zout in hun producten te stoppen, maar het bevat nog steeds veel te veel. Ga maar eens op supermarktsafari en bekijk de etiketten maar eens.

een diepvriespizza bevat gemiddeld 5,1 gram zout. Je zit dan na één pizza al bijna op je dagelijkse hoeveelheid aan zout. Soepen uit zakjes, zakjes en blikken maken er ook vaak een zooitje van. maak dit dan ook lekker zelf, met veel verse groeten en eventueel vlees.

en verder weten we allemaal dat snacks, en chips ook  de grootste boosdoeners zijn.

In dit filmpje wordt het haarzuiver uitgelegd door het voedingscentrum

Bekijk deze video op YouTube.

Hoe nu verder? Wat kun je er zelf aan doen?

Bekijk de etiketten en stop met koken uit pakjes, zakjes en blikken. Kies voor goede alternatieven. chips en snacks met mate nuttigen en leer etiketten lezen.

Heb je hier moeite mee? op www.bol.com zijn er handige en leuke boeken voor te verkrijgen.

hieronder vindt je een selectie van boeken die je op gang kunnen helpen. Ook leuk om cadeau te geven tijdens de feestdagen!

 

Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
Pinterest0
Pinterest
Instagram488