arrow_drop_up arrow_drop_down
27 maart 2020 
in Gezond

Mindfull thuiswerken? Bekijk de 7 tips om ontspannen en effectief thuis te werken!

Momenteel zijn met de corona perikelen heel veel mensen aangewezen op thuiswerken. De één vindt het fantastisch, de ander vindt het vreselijk. In dit artikel heb ik 7 tips om effectief mindfull thuis te werken.

[[showindex]]

Wat is mindfull thuiswerken?

Thuiswerken, en dan vooral in deze hectische tijd met de corona perikelen valt voor veel mensen niet mee. De kinderen zijn ook thuis en kun jij je dan eigenlijk wel concentreren? Ben je wel effectief?

Veel van ons werk gebeurt altijd  op de automatische piloot. We denken er niet eens meer over na. Soms maar goed ook, want als we over alles bewust willen nadenken, dan zou ons brein in een korte tijd overbelast raken.

Met mindfulness thuiswerken gaat het vooral over bewust en opmerkzaam zijn in plaats van onbewust werken. Wanneer je bewust aanwezig bent ben je je bewust van twee aspecten van je moment-tot-moment ervaring – wat er om je heen gebeurt en wat er in je omgaat.

Tip 1 – pluk de dag met een gezond ontbijt

Met thuiswerken hoef jij je ’s morgens niet te haasten. Geniet er dan ook van! maak een lekker gezond ontbijt zodat je bruist van de energie!

Lees ook: Gezond ontbijt onzin? Hoe start jij je Brand New Day?

Tip 2 – Start met een frisse neus

Omdat thuiswerken anders is dan bij de baas kun je heel erg goed met een frisse neus gaan beginnen. Sta lekker vroeg op en ga een blokje om. Regent het buiten? dan kun je altijd een paraplu meenemen toch?

Ga je niet naar buiten dan kun je jezelf toch een frisse start gunnen. Dat doe je door een lekker warme douchebeurt af te sluiten met een koude straal op je rug.

mindfull thuiswerken

Tip 3 – Richt je werkplek in waar jij je prettig voelt.

Op kantoor heb je waarschijnlijk altijd een vaste plek. Thuis is dit anders. Je werkplek is namelijk van invloed op je productiviteit. Met een klein plantje kun je makkelijk een hoek van je tafel afzetten en zo een heerlijke eigen plek creëren. Zicht op groen is ook nog eens goed voor je.

Planten op je werkplek maken je 15 tot 19% productiever blijkt uit onderzoek op de werkvloer.

Tip 4 – Ga creatief om met pauzes

mindfull thuiswerkenOp kantoor breekt je dag vanzelf: je ziet iemand op de gang of spreekt een collega bij de koffieautomaat. Na een meeting loop je terug naar je werkplek, die wandeling is al een pauze. Misschien lunch je elke dag met je collega’s. Met thuiswerken is dit niet het geval.

Als je nu even pauze neemt kun je gewoon andere dingen gaan doen. Eigenlijk hen je veel meer vrijheid als je thuis werkt.

Tip 5 – Blijf contact houden met je collega’s

Verlies je collega’s niet uit het oog. Ben jezelf ervan bewust dat het prettig is soms toch nog even contact te hebben. Een telefoontje is zo gepleegd. Een email is zo saai. Kies anders een keer voor videobellen of via skype! dit is heel belangrijk.

Tip 6 – Wat voor kleding doe je aan?

Bewaar je joggingpak of badjas voor het einde van de dag. Doe gewoon alsof je naar je werk gaat en kleed je normaal aan. Je voelt je hierdoor productiever. Wat sommigen ook prettig vinden als ze even een blokje om gaan tussendoor om toch nog even kleding aan te doen wat je tijdens het werken niet aan hebt.

mindfull werken hangmat

Tip 7 – Beloon jezelf op ontspanning, mindfull werken dus!

Met mindfulness  draait alles om jezelf. Af en toe mag je dus best een keer aandacht aan je eigen geest en lichaam geven. Dit kun je doen door een powernap te gaan houden. Maar heb je al een keer aan een mindfulness oefening gedacht?

Wat is er nu mooier dan een productieve dag af en toe even kort te onderbreken met een ontspannings oefening?

Mindfulness is momenteel helemaal uit het verdomhoekje. Vroeger had men er een beeld bij dat alleen maar de geitenwollen sokken types – ruiken naar linzensoep – opper Vega’s – mensen aan mindfulness deden.

Dit is echter niet meer zo, gelukkig zelfs! Ik heb een paar jaar geleden zelf ook een mindfulness training gedaan en ik ben nu helemaal om!

lees ook: Mindfulness, wat is het en hoe kun je het thuis uitvoeren?

Ik ben er 100% van overtuigd dat als jij de kunst van mindfulness beheerst, je minder stress zult ervaren, productiever gaat worden en beter in je vel gaat zitten.

Bekijk onderstaande training maar eens, wie weet kun je door het volgen van deze training ( echt één van de goedkoopte) mindfull  gaan (thuis) werken

 

BEGIN MET BEWUSTER LEVEN DOOR MIDDEL VAN MINDFULNESS – BEKIJK HET AANBOD

 

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van perfectevoeding.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Fijn dat je er bent!