Wat niemand weet over granen, zaden en pitten

Pitten, granen en zaden zijn hartstikke gezond, maar heel veel mensen eten het nog steeds te weinig!

Tegenwoordig is het een hot item in de keuken. Granen, zaden en pitten worden steeds meer gebruikt. Niet alleen als topping op de yoghurt maar je kunt het in meer recepten gebruiken dan je denkt. Je hoeft momenteel echt niet meer te zoeken naar granen, zaden en pitten. Tegenwoordig is het in bijna iedere supermarkt te verkrijgen of bestel het gewoon simpel via internet.

Waarom zijn pitten, granen en zaden gezond?

Granen, zaden en pitten zijn de verborgen schatten van gezonde voeding. De meeste zaden zijn zelfs gezonder dan noten. Vroeger was dit bij veel culturen het basisvoedsel, meer was er ook vaak niet. Momenteel worden in heel veel restaurants allerlei zaden geserveerd bij salades of gewoon in een bakje bij de maaltijd.

Superfood?

Sommige van deze granen, zaden en pitten wordt ook wel superfood genoemd omdat ze rijk zijn aan heel veel gezonde voedingsstoffen, proteine en vezels. Wat nog beter is dat ze zoveel voedingswaarde en smaak hebben dat ze als volledige maaltijd kunnen dienen. Graankorrels bevatten veel koolhydraten, weinig vet, goede eiwitbronnen en bevatten heel erg veel verschillende hoeveelheden vezels, vitaminen en mineralen. De voedingssamenstelling van granen kan variëren, afhankelijk van de variëteit en omgevingsomstandigheden. Het eiwitgehalte van tarwe is gemiddeld hoger dan dat van andere granen. Zaden eet je vaak in kleine hoeveelheden. Desondanks zijn ze wel ontzettend rijk aan goede voedingsstoffen De meeste zaden zijn rijk aan eiwitten, gezonde vetten, vezels en mineralen. Er is weinig bekend over het gehalte aan antioxidanten, maar over het algemeen bevatten olie houdende zaden meer antioxidanten dan andere zaden.

De meest gebruikte granen zaden en pitten op een rijtje

Gerst

Gerst is een vezelrijke graansoort met een nootachtige smaak die vaak wordt gebruikt in soepen. Het wordt in heel veel vormen verkocht, afhankelijk van de hoeveelheid wordt vak de buitenkant van de korrel verwijderd. Ik raad de gerst aan zonder het buitenste vliesje, maar met de zemelen die bekend staan om hun hoge voedingswaarden. Deze soort noemen we gort. Je moet gort wat langer koken dan andere gerstsoorten, ik adviseer dan ook om het een nacht van te voren te laten weken. Je kunt er voor kiezen om parelgort te gaan kopen, maar daarvan zijn alle zemelen vaak al verwijderd. Behalve voor soep kun je gerst ook gebruiken in een salade.

Bulgur

Bulgur is een graansoort wat heel veel wordt gebruikt in het Midden-Oosten. In feite is het niets anders dan grofgemalen tarwe. Een groot voordeel van Bulgur is dat je het heel snel kunt klaarmaken. Bulgur wordt traditioneel gebruikt in Taboulé maar je kunt het ook gebruiken in een salade. Wat voedingswaarde betreft is bulgur rijk aan vezels, bevat weinig calorieën en is daarom een ideaal graansoort voor mensen die willen afvallen.

Spelt

Spelt is ook een gezonde krachtbron uit de tarwe familie. Het is een graansoort die heel gemakkelijk oplost in water zodat alle goede voedingsstoffen gemakkelijk opgenomen kunnen worden en heel erg goed verteerd kan worden. Mensen die licht gevoelig zijn voor gluten kunnen vaak wel spletmeel verdragen.

quinoa

pitten granen zaden gezond - quinoa receptMet quinoa kun je echt alle kanten uit omdat je het zoet, hartig, koud of warm kunt eten. De meest voorkomende kleuren zijn wit en rood. Quinoa is rijk aan eiwit, ijzer, kalium en fosfor. Bovendien is quinoa gemakkelijk verteerbaar.

chiazaad

Chiazaden komen komen van de eetbare plant Salvia hispanica. Ze hebben een hoger omega 3 gehalte dan lijnzaad. Net als lijnzaad kun je ze in gemalen vorm eten. Chiazaad heeft zelf de unieke eigenschap dat het vocht opneemt en een gelei kan vormen voor desserts en dranken. Chiazaad kan in water meer dan 8 keer zijn eigen gewicht uitzetten. Het is bovendien rijk aan vezels en gezonde voedingsstoffen.

Lijnzaad

Lijnzaad is het zaad van vlas. Het zijn kleine zaadjes met een nootachtige smaak. Je kunt lijnzaad toevoegen aan pap, smoothie of in een salade. Ook wanneer je koekjes of brood gaat bakken, past het prima daarin. Lijnzaad is zeer rijk aan omega vetzuren en bevat ook alle essentiële aminozuren. Denk er wel om dat je niet meer dan 45 gram lijnzaad per dag binnenkrijgt. Lijnzaad bevat namelijk een giftig stofje waaar je ziek door kunt worden als je het in grote hoeveelheden binnenkrijgt. Met 45 gram per dag is er dus niks aan de hand.

Hennepzaad

Hennepzaad is ontzettend voedzaam. Het heeft dezelfde omega vetzuren als chiazaad en lijnzaad. Technisch gezien is hennepzaad een nootsoort en het heeft dan ook een milde nootachtige smaak. Hennepzaad bevat veel vezels, vitamines en mineralen. verder bevat het best veel eiwitten, die ook nog eens heel gemakkelijk verteerbaar zijn.

Spacecake van hennepzaad? Even voor de duidelijkheid: spacecake kun je er niet van bakken. Het hennepzaad dat in de reguliere handel wordt verkocht, bevat nauwelijks of geen THC, de werkzame stof in marihuana.

Pompoenpitten

Pompoenpitten worden ook wel pepita’s genoemd. Ze zijn rijk aan antioxidanten, omega 3 en zink. Pompoenpitten zijn heerlijk als snack en als je ze roostert doen ze het geweldig in een salade. Wanneer je er een smeerbare vorm van gaat maken hebben ze een geweldige nootachtige smaak, dus waarom zoe je niet eens pompoenspread op je brood smeren in plaats van boter?

Sesamzaad

Deze kleine zaadjes zijn rijk aan calcium, magnesium en vitamine E. Sesamzaad bezit vezels die lignanen worden genoemd die het slechte cholesterol bestrijden. Sesam olie bevat gezonde vetten en wordt heel erg veel in de Oosterse keuken gebruikt vanwege de uitgesproken smaak. Het lekkerste is om de sesamzaadjes voor gebruik eerst even te roosteren, en dan als finishing touch over je Oosterse gerechten te strooien. zonnebloempitten

Zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn perfect als snack. Ze zitten boordevol gezond vet en voedingstoffen. Ze zorgen ervoor dat je geen hongergevoel meer hebt, bevorderen de spijsvertering en houden je op de been tot de volgende maaltijd. Zonnebloempitten kun je uitstekend als detox-middel eten. Maar wist je ook al dat het dé natuurlijke cholesterolverlager is? Ze zitten tjokvol met gezonde vitaminen en mineralen. Allerlei ziektes worden voorkomen als je zonnebloempitten eet. En het is nog lekker ook! Daarom is de zonnepit de ideale keuze als je gezond en lekker wilt eten. Doe eens wat zonnepitjes over een salade, een omelet of over de gekookte aardappelen

Het koken van granen

Graan koken lijkt lastiger dan het is. Er zijn eigenlijk maar twee methoden. Je kunt graan langzaam koken in een afgemeten hoeveelheid water tot dat het gaar is en al het water is opgenomen. Deze methode is ideaal voor quinoa, gierst en bulgur. De andere methode is waarbij het graan gekookt wordt in een ruime hoeveelheid water rn dan afgegoten wordt als het graan gaar is. Deze methode kun je gebruiken voor de stevigere graansoorten zoals gerst, boekweit, en hele onbewerkte tarwekorrels.

Granen, pitten en zaden bij het ontbijt

Ik geloof heilig in een gezond ontbijt. Het is de start van een nieuwe dag en dat moet je gelijk goed beginnen. Van een havermoutontbijt tot muffins en smoothies. Verwerk eens wat chiazaadjes of hennep in je smoothie? door het gebruik van zaden heb je gelijk een stevig en vol gevoel. En natuurlijk is het hartstikke gezond.

Granen, pitten en zaden in de soep

Soep is hartverwarmend comfortfood. Met granen en zaden als basis kunje echt een overheerlijke maaltijdsoep maken. Gezond en voedzaam, dus wat wil je nog meer. Je kunt zaden als topping over de soep strooien. Gebruik quinoa als basis voor een bonensoep. Hartstikke lekker toch?

salades en snacks met pitten, granen en zaden

Je zou er niet zo snel aan denken om granen, pitten of zaden in een salade te gaan gebruiken of er een snack van te maken. Maar het is gewoon mogelijk. Je kunt pitten zaden en granen als topping gaan gebruiken over je salade of als ingrediënt van je vinaigrette. Maak eens crackers van pitten en zaden in combinatie met een spread van zonnebloempitten en avocado of rode bieten.

Hoofdgerechten met granen, pitten en zaden. Is dit mogelijk?

..en of dit mogelijk is! je eettafel wordt er gelijk een stuk spannender van! Je kunt het namelijk verwerken in een hartige taart. Wanneer je pannenkoeken wilt gaan eten doe dan eens wat gemalen granen, pitten of zaden door het beslag. Je zult gelijk het ‘gezonde’ verschil gaan merken. Vul eens  een kipfilet met gierst of quinoa! Of als krokant kruidenjasje  over vis.

Desserts met granen, pitten en zaden. een gezonde afsluiter!

Je kunt de maaltijd niet beter afsluiten met een lekker dessert. wanneer je cupcakes gaat maken kun je best een handvol zaadjes of pitten door het beslag doen. Het is hartstikke lekker door een appeltaart of maak eens pindarotsjes met pitten en zaden!

Inspiratie nodig?

pitten granen zaden gezond - boekcoverIk snap heel goed dat je nog niet helemaal weet hoe je nu met granen, peulvruchten en zaden aan de slag moet gaan. Dit geeft helemaal niets en daar hoef je je absoluut niet voor te schamen. Op www.bol.com kwam ik het boek granen, peulvruchten en zaden tegen. Het is een boek van Molly Bron en bevat circa 150 feel-good recepten voor ontbijt en diner. Leer in dit boek alles over hoe je granen, peulvruchten en zaden kunt gebruiken, moet koken en het beste kunt bewaren. En ontdek de vele mogelijkheden met deze ingrediënten! Naast recepten uit de hele wereld (Midden-Oosten en Middellandse Zeegebied) is er eigen receptuur van Molly Brown. Dit boek heeft  een bonte mengeling aan uitgebreide, maar ook snelle recepten, die door gemakkelijke en duidelijke receptbeschrijvingen – waar nodig aangevuld met ondersteunende basisinformatie  door iedereen kunnen worden uitgevoerd. Enkele recensies:

‘Bulgur, boekweit of quinoa: robuust koken met hele granen is het nieuwe stoer. Met dit fijne boek kom je goed aan je trekken.’ – Elle Eten ‘De verrassende, fris gefotografeerde gerechten voor elk moment van de dag wil je stuk voor stuk gaan maken. Niet alleen erg lekker, maar ook nog eens heel gezond. Een echte aanwinst!’ – Margriet ‘Van ontbijt tot stoofpotjes en van soep tot cake, dit originele en praktische boek zet granen weer helemaal op de kaart!’ – Foodies

Klik hier om gelijk naar het boek te gaan.

Zelf je Zaden en Pitten kweken

pitten granen zaden gezond - kiemtorenZelf je zaden kweken is mogelijk met deze kiemtoren. Een rijkdom aan vitaminen en mineralen…en dit allemaal in je eigen keuken! Dit hele proces duurt maximaal 5 dagen. Door het nevelaffect worden de handelingen beperkt, wan tje hoeft maar één keer per dag de bovenste schaal met water te vullen.

Bestel hier je zaden en pitten

op bol.com kun je dus niet alleen boeken kopen maar er is ook heel veel keuze in pitten en zaden. De pitten en granen zijn van Body & fit . Ze hebben een aantrekkelijke korting als je gelijk meerdere zakken koopt. hennepchiazaad               Ga naar de allerbeste kwaliteit zaden en pittenIk ben zelf wild enthousiast over zaden en pitten.  Het allerliefste wil ik gelijk al mijn recepten met jullie delen. In de volgende blog verras ik je met heel veel lekkere recepten met granen, zaden en pitten. Stay tuned dus! en tot de volgende blog. Als je dit een interessant artikel vind hoop ik dat je dit gaat delen op social media of laat een reactie achter.   handtekening auteur

Dit bericht is 117 keer gelezen

Geniet, Deel en Like!