Vers of diepvries. Wat is gezonder?
Ontdek in dit artikel wat het verschil is!

vers of diepvries - wortel en broccoliWil je antwoord hebben op de vraag: “vers of diepvries, wat is gezonder?” In dit artikel kom je achter het antwoord. Heel veel mensen kiezen voor het gemak. Je trekt een blik open met groente, in de pan of magnetron en klaar!

Op basis van uitvoerig onderzoek is gebleken dat er qua voedingswaarde weinig verschil is tussen blik, vers of diepvries. Sterker nog uit dit onderzoek is gebleken dat er in diepvriesgroente net iets meer mineralen en voedingswaarde zit dan in verse groente.

Daar is eigenlijk een hele simpele reden voor verse groente wordt meteen na het oogsten ingevroren en zodoende blijft de voedingswaarde behouden. Wanneer je de verse variant koopt, bijvoorbeeld spinazie dan is dit product al een aantal dagen oud voor dat je dit in de supermarkt koopt.

Diepvriesgroente heeft dan niet een goed imago, maar eigenlijk is dit hartstikke goed om te eten. Het enige verschil is dat de structuur anders is geworden wanneer het vers of diepvries is.

Hoe zit het dan met blikgroente en potten met groente?

Dit is een iets ander verhaal. Bij blikken en groente worden er ingrediënten aan toegevoegd. Zo wordt er vaak zout, suiker of een conserveringsmiddelen aan toegevoegd. De smaak zal ook heel anders zijn. Deze ingrediënten worden aan het product toegevoegd om het langer houdbaar te maken en om het uiterlijk te verbeteren.

Sinds 2017 is de voedingsindustrie heel erg druk bezig om al deze ingrediënten te verbeteren. Dit betekend niet dat je nu gelijk over moet stappen conservengroente in blik of glas.

Bietjes in blik

Ik heb het niet op de plank thuis (zal ook nooit gebeuren) maar ik ben voor deze blog even op supermarktsafari geweest. Na een analyse van het etiket kwam ik erachter dat er niet alleen bietjes in zitten.

De overige ingrediënten zijn:

  • Alcoholazijn
  • suiker (4,5 gram per 100 gram!)
  • gemodificeerd zetmeel
  • zout
  • natuurlijk aroma 

Alleen al het woordje natuurlijk aroma schrikt me gelijk al af. Als dit er niet inzit smaakt het anders niet meer naar vers of diepvries - bietjesbietjes? 

Een ander nadeel van groente in blik of potten is dat de de groente erg lang gekookt is. Neem als voorbeeld wortelen of sperzieboontjes, Die zijn ontzettend zacht en hoef je eigenlijk alleen nog maar op te warmen. In de fabriek wordt het op hele hoge temperatuur gekookt en dan gaan er best wel veel vitaminen en mineralen verloren.

Hoe behoud je alle voedingsstoffen in je groente?

Wat ik je aanraad is om het met zo weinig mogelijk water te gaan koken. Groente zoals spinazie of koolsoorten hoef je eigenlijk helemaal niet te koken. Ga dit lekker wokken of ga het stoven met een klontje roomboter.

Vitamines behouden? kies er voor om je groente te stomen.

Wanneer groente gestoomd wordt behoud je ook heel erg veel voedingswaarde. Je kunt dit doen op verschillende manieren

stoommandjeOp bol.com is een heel erg gemakkelijk stoommandje te koop. Dit stoommandje past zich gemakkelijk aan de grootte van de pan. Vul de pan met een beetje water, het mandje vul je met de groente en je zult versteld staan van het resultaat

koop op bol.com

Rode kool uit de diepvries, een suikerbom!

Ook hier heb ik naar gekeken in de supermarkt. Ik ben geschrokken van de hoeveelheid suiker wat hier inzit: 17 gram suiker per 100 gram! Wanneer je kijkt naar het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie, die zegt dat je niet meer dan 50 gram suiker per dag moet nemen ben je met je portie rode kool gelijk al over de grens.

Verdere ingrediënten wat er op het etiket staat zijn maiszetmeel, appelconcentraat, zuurteregelaar en zout. Niet alle rode kool uit de diepvries is hetzelfde, ik heb gewoon een willekeurige soort uit de diepvries gehaald, maar ben er wel weer van geschrokken.

Soep in blik en pak

Lekker gemakkelijk toch? Blik open maken en in de pan gooien, roeren, wachten, roeren en klaar. Soepieee! Begin hier absoluut niet aan. Hier worden zoveel ingrediënten aan toegevoegd, daar wordt je absoluut niet blij van!

Wanneer je kijkt naar tomatensoep, daar word je echt niet blij van:

  • Bouillon (SOJA)
  • tomaat 22%
  • zetmeel
  • ui
  • suiker,
  • tarwebloem
  • zout, kruiden (peterselie, laurier)
  • palmvet
  • smaakversterkers (E621, E627, E631),
  • kleurstof (paprika-extract)
  • voedingszuur (citroenzuur)
  • specerijen (paprikapoeder, peper, foelie)

Het is toch schandalig dat er in een blik tomatensoep maar 22% tomaat zit? Laat dan de fabrikant  de soep maar een andere naam geven, Nep-tomatensoep vind ik wel een goeie!

Palmvet

Daar kappen ze oerwoud voor, verkleinen de habitat van verschillende dieren en inheemse bevolking wordt verjaagd. Dat smaakt vast goed in je tomatensoep.

Smaakversterkers,  en nog meer smaakversterkers

Kijk, daar hou ik dus niet van. Drie stuks nog wel. Hoewel de rest van de ingrediënten prima is, trek ik de lijn bij smaakversterkers. Ik proef graag de echte smaak van mijn eten zonder kunstmatige oppeppers.

Tips om gezonde groente te kopen

  1. indien mogelijk kies voor verse groente
  2. Gebruik een stoommandje. Zo behoud je meer vitaminen en mieralen
  3. Lees goed het etiket. Bevat het teveel zout of suiker kies dan voor vers!
  4. bij diepvriesgroente kijk dan goed of er ook grote ijskrijstallen in de verpakking zit.Blijkt dit wel het geval te zijn dan is tijdens het transport of opslag iets aan de hand geweest. Het product is dan waarschijnlijk gedeeltelijk (of helemaal) ontdooit geweest.
  5. Kook je groente zo kort mogelijk. Op deze manier behoud je meer voedingswaarde.
  6. Koop geen groente in blik of pot.

lees ook:

Gezond leven, eet meer groente en fruit!

Altijd verse ingrediënten zonder er naar om te kijken?

marley spoon ervaringenEen tijdje geleden heb ik de eer gehad om de maaltijd box van Marley Spoon te testen. ik heb hier een uitgebreide review over geschreven op deze website. Het leuke is ook nog dat Marley Spoon momenteel een hele leuke actie heeft. Je ontvangt bij je eerste bestelling maar liefs € 10.- korting. De overige kortingen worden bij je later bestellingen verrekend.

Enkele voordelen van de maaltijd box van Marley Spoon:

  • Met Marley Spoon bespaar je tijd, verminder je voedselverspilling en eet je altijd gevarieerd en gezond.
  • Alles wordt in precies de juiste hoeveelheid bij je thuisbezorgd. Voedselverspilling is verleden tijd!
  • Bestel wanneer het jou uitkomt Je kunt zelf aangeven op welke dag en op welk tijdstip jij jouw box wilt ontvangen, en je bestellingen tot 8 weken vooruit plannen en koken wanneer het jou uitkomt.
  • Kies de lekkerste recepten. Iedere week kun je kiezen uit de nieuwste recepten, zo kook je alleen wat jij lekker vindt.
  • Kook met verse ingrediënten.  De ingrediënten die je krijgt bij Marley Spoon zijn zoveel mogelijk van het seizoen. Je krijgt altijd de juiste hoeveelheden.
  • nooit geen E nummers meer of andere “slechte” ingrediënten!

Vers of diepvries, Wat is nu de conclusie?

Ga voor vers, en vermijd al die potten, blikken en pakjes.  Je hebt gelezen dat diepvriesgroente eigenlijk helemaal niet zo slecht is dan de meeste mensen denken. dus hier is dan ook eigenlijk niks mee aan de hand.

De keuze om vers of diepvries te kiezen laat ik aan jou over. Je weet nu het verschil!

Maar wees eens eerlijk, Verse sperzieboontjes of verse spinazie smaakt toch veel lekkerder? Maar wil je echt lekker en gezond koken en meer variatie in je voedingspatroon dan kan Marley Spoon je daarmee helpen.

Je zult dan tevens gaan merken dat koken ( en eten natuurlijk) weer leuk, lekker en gezond kan zijn. Je zit bij Marley Spoon trouwens nergens aan vast. Probeer het anders gewoon een keertje uit en je zult merken dat je daarna niet meer anders wilt. Niet meer de hele supermarkt door om te bekijken water vanavond op tafel komt.

We leven in een haastige wereld, en Marley Spoon maakt het voor jou gemakkelijker!

Ik hoop dat dit een waardevol artikel voor je was. Wil je reageren? Leuk! laat dan een reactie achter. Heb je al een keertje kennis gemaakt met de facebookpagina van Perfecte voeding? Je bent van harte welkom!

Op onze facebookpagina wordt je nog meer op de hoogte gehouden van het laatste nieuws over gezonde voeding, afvallen en de beste tips om nog lekkerder en gezonder te koken!

handtekening auteur www.perfectevoeding.nl

 

 

 

 

 

Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
Pinterest0
Pinterest
Instagram488