Wat is de invloed van suiker bij angst of depressie?
Alles over het programma 40 dagen suikervrij.

Iedereen zit wel een keertje niet lekker in zijn vel. Eigenlijk is dit heel normaal. Zo zit het lichaam nu eenmaal in elkaar. Als je dit vaker hebt dan is het raadzaam om daar iets aan te doen. Heb je angstaanvallen? last van een depressie of een burn-out? Trek dan tijdig aan de bel! Suiker kan je depressie en angst juist versterken, wist je dat al?

Met de juiste voeding kun als je angsten of een depressie hebt er iets aan doen. Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je absoluut niet moet eten als je last hebt van angsten en depressies. In dit artikel vertel ik je alles hierover.

Na het lezen van dit artikel weet je meer over:

  • Wat voor invloed hebben suikers op angsten en depressies?
  • Is geroosterd brood en een depressie een slechte of een goede combinatie?
  • De beste oplossing om minder suikers binnen te krijgen!

 

Doe de stemmingstest!

Om er achter te komen hoe je stemming is heb ik een simpele stemmingstest voor je ontwikkeld:

Antwoord simpel met Ja of nee met deze stemmingstest:

  1. Voel je je verdrietig, somber en neerslachtig?
  2. Is dat ’s ochtends erger?
  3. Heb je huilbuien of behoefte om te huilen?
  4. Heb je moeite om in slaap te komen of door te slapen?
  5. Heb je een slechte of juist heel sterke eetlust, en heb je een grote behoefte aan koolhydraten?
  6. Voel je je onaantrekkelijk en niet de moeite waard om van gehouden te worden?
  7. Ben je liever alleen?
  8. Voel je je angstig?
  9. Ben je vaak moe en prikkelbaar?
  10. Heb je moeite dingen te doen die je vroeger makkelijk afgingen?
  11. Ben je onrustig en heb je moeite om stil te zitten?
  12. Heb je hopeloze gevoelens over je toekomst?
  13. Valt het je moeilijk om beslissingen te nemen?
  14. Heb je minder plezier in de dingen waar je vroeger echt van kon genieten?

Puntentelling
Hoe vaak zei je “ja”?

Minder dan vijf keer ja:
Je lijkt over het algemeen positief, optimistisch en in staat er het beste van te maken.

Tussen vijf en tien keer ja:
Je bent mild tot matig depressief. Lees verder over welke voedingsmiddelen je NIET moet gaan gebruiken om ervoor te zorgen dat je hier wel last van kunt krijgen. Leg onderstaande tips eens voor aan de huisarts.

Meer dan tien keer ja:
Je bent matig tot sterk depressief. Naast het opvolgen van onderstaande adviezen  adviseer ik je om professionele hulp in te roepen.

Wat veroorzaakt een depressie of angsten?

voeding depressie en suikerEr zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van een depressie. Soms denken mensen met een depressie dat enkel mensen zonder sterk karakter of zwakkere mensen dit kan overkomen. Dit is absoluut niet waar!

Depressie ontstaan vaak door een opstapeling van negatieve emoties of situaties. Dit wil zeggen dat er gedurende een lange tijd veel fout gaat en dat dat zijn invloed op jou nalaat. Niet iedereen heeft dezelfde ervaringen en niet iedereen hecht evenveel waarde aan dezelfde situaties.

Dit kan dus de reden zijn dat mensen die dezelfde situaties hebben meegemaakt toch verschillende reacties op de situatie vertonen. Depressie kan bovendien ook ontstaan door een hevige negatieve situatie, die moeilijk te verwerken is. Depressie ontstaat dus door emoties die moeilijk te verwerken zijn.

Omdat iedere mens verschillende ervaringen heeft, gaan ze ook op een andere manier met emoties om. Dit heet de’ coping style’. Mensen gaan met situaties op een andere manier om doordat ze een andere waarde geven aan de situatie. Er kunnen ook triggers optreden zoals een stressvolle gebeurtenis, een sterfgeval, verlies van een baan, of het afbreken van een relatie.

Wat voor invloed hebben bepaalde voedingsmiddelen op angsten, burn-out of een depressie?

We zijn gewend aan een Westers eetpatroon. Dit bevat lang niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt. De gemiddelde Nederlander krijgt per dag 35 suikerklontjes binnen terwijl dit er maar 7 moeten zijn!

Een Amerikaans onderzoek aan de Emory Universiteit in Atlanta heeft aangetoond dat te veel suiker eten zorgt voor meer depressie, angst en stress.  Fructose werd eerder al gelinkt aan verschillende aandoeningen, maar blijkt nu ook de hersenen op een negatieve manier te

beïnvloeden.

voeding bij depressie suiker angst

14 voedingsmiddelen met suiker  die je moet vermijden bij een depressie, angst, stress of een burn-out

#1 Fruitsap

De vezel in heel fruit vult en vertraagt ​​het proces hoe je bloed energie opneemt. Zonder vezels drink je gewoon voedzaam suikerwater waar je snel energie van krijgt maar ook net zo snel weer naar beneden haalt. hier kan je hongerig van worden en je weer depressief achterlaten.

Dat helpt je dan absoluut niet bij angst en depressie. Eet je fruit gewoon heel. Je zet dan je hersenen op een positieve manier aan het werk. Als je dorst hebt, drink dan water.

#2 Regelmatige frisdrank

Er is hier geen overwinning voor jou: het bevat alle suikers van vruchtensap met geen enkele voedingsstof. Suiker gezoete dranken zoals frisdrank hebben ook een directe link naar een depressie. Als je een toch hunkert naar frisdrank, probeer dan koolzuurhoudend mineraalwater met een scheut sap erdoor. Het geeft je dan toch een bubbelkick zonder al te veel slechte suikers  die je niet absoluut niet nodig hebt.

suiker voeding depressie

#3 Light frisdrank

Geen suiker, dus geen probleem, toch? Nou, nee niet precies. Je hebt misschien niet de energieboost als gevolg van te veel suiker, maar light frisdrank kan je depressief maken. Te veel van de cafeïne wat onder andere in cola zit heeft direct invloed op angsten.

#4 Geroosterd brood

Wacht, toast ?! Als het van wit brood is gemaakt, ja. Het sterk verwerkte witte bloem waaruit het is gemaakt, wordt na het eten snel omgezet in bloedsuiker. Dat kan energiepieken en -crashes veroorzaken die slecht zijn voor angst en depressie. Wil je toch  geroosterd brood eten, gebruik dan gewoon volkoren brood.

#5 ‘Light’ Dressing

Je weet misschien vast wel  dat voorverpakte dressings en marinades beladen zijn met suiker. Vaak verrijkt met fructose.  Maar hoe zit het met “light” of “suikervrije” dressings? Heel veel soorten krijgen hun zoetheid van aspartaam, een kunstmatige zoetstof gekoppeld is  aan angst en depressie. Controleer de ingrediënten of, beter nog, maak je dressing helemaal zelf!

#6 Ketchup

In ketchup zitten toch alleen maar tomaten toch? Nou ja, en suiker, veel suiker. Vier gram per eetlepel, om precies te zijn. En het “light” spul kan kunstmatige zoetstoffen bevatten die kunnen worden gekoppeld aan angst en depressie. Probeer in plaats daarvan zelfgemaakte tomatensalsa. Wil je een beetje pit in je salsa? Voeg een beetje cayennepeper toe.

#7 Koffie

Heel veel mensen kunnen niet tegen koffie. Ik kan mijn dagelijkse koffie eigenlijk ook iet missen. Maar de cafeïne in koffie kan je enorm  zenuwachtig en nerveus maken. Het kan ook je slaap beïnvloeden. Het helpt niet tegen  angst of depressie. Wanneer je gaat stoppen met koffie drinken voel je je door cafeïneontwenning ook slecht.

Maar probeer wel te minderen met koffie Als je denkt dat het je problemen oplevert, doe het dan gedoseerd en haal de cafeïne langzaam uit je eetpatroon. Als  het goed gaat kun je af en toe wel een keertje cafeïne vrije koffie gaan drinken.

#8 Energiedranken

Energiedranken kunnen hartritmestoornissen, angst- en slaapproblemen veroorzaken. Dat komt omdat het niet altijd even gemakkelijk is om te weten wat voor cafeïne de hoogste is, verborgen in ingrediënten als guarana. Deze dranken bevatten vaak ook veel suiker of kunstmatige zoetstoffen. Drink water als je dorst hebt. Wil je een suikerkick? Eet dan een stuk fruit.

#9 Alcohol

Zelfs een beetje alcohol kan je slaap verknoeien. Niet genoeg rust kan zorgen voor angst en kan een depressie veroorzaken. Te veel alcohol kan nog meer problemen veroorzaken. Maar,……één drankje kan je zenuwen kalmeren en je socialer maken. Dat kan goed zijn voor je geestelijke gezondheid.

Hoe je wel aan je limiet, één glaasje per dag kan echt geen kwaad!

#11 glazuur

Het is de suiker, toch? Ja, maar dat is nog niet alles. Het is ook geladen met ongeveer 2 gram “transvetten” per portie.  Soms worden ze ook ‘gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën’ genoemd. Ze zitten ook in gefrituurd voedsel, pizzadeeg, cakes, koekjes en crackers. Controleer dus goed de etiketten. Als je vet eet, maak het dan de “goede” soort die je krijgt van voedsel zoals vis, olijfolie, noten en avocado. Die kunnen je stemming wel verbeteren.

#12 Sojasaus

Deze tip is alleen voor mensen die gevoelig zijn voor gluten. Naast brood, noedels en gebak zitten gluten ook in voorverpakt voedsel zoals sojasaus. Als u gevoelig bent voor gluten, kan dit angst of depressie veroorzaken. Je kunt je er ook ‘trager’ door gaan voelen. Controleer goed de etiketten.

#13 Bewerkte voedingsmiddelen

Als je veel bewerkt vlees, gefrituurd voedsel, verfijnde ontbijtgranen, snoep, gebak en vetrijke zuivelproducten eet, is de kans groter dat je angstig en depressief bent. Een voedingspatroon vol vezelrijke granen, fruit, groenten en vis kan je helpen om je gelijkmatiger te houden.

lees meer over bewerkte voedingsmiddelen:

koken zonder pakjes en zakjes

#14 Donuts

We houden allemaal van ze, die lekkere hapjes waarvan je denkt dat dit ten gunste is voor je humeur. Maar eigenlijk weet je het antwoord al:  Donuts hebben alle verkeerde soorten vetten, witte bloem met weinig vezels om de absorptie te vertragen en veel toegevoegde suiker. Dus, als je een keer een donut wilt eten, maak er dan een traktatie van en eet dit niet dagelijks.

Suiker is dus niet goed voor je

We weten allemaal dat suiker niet goed voor je is. Toen bij mij het moment aanbrak dat ik minder suiker ben gaan gebruiken moest ik ook echt afkicken in het begin.

suikerverslaafd

We zijn eigenlijk allemaal een beetje suikerverslaafd en weten ook allemaal dat dit niet goed voor je is. zoals hierboven al duidelijk is gemaakt is het al helemaal niet goed voor je als je angsten of een depressie hebt.

De oplossing?

Eva van Zeeland is de oprichter van Miss Natural Lifestyle. dit is hét grootste platform gericht op natuurlijk leven en biologisch eten. Eva is ervan overtuigd dat wanneer je suiker weglaat in je voeding daar de meeste winst uit valt te halen.

Natuurlijk! Suikervrijsuikerverslaving-voeding-depressie-en-suiker

Al 7 jaar helpt Eva mensen om suikervrij te gaan leven middels de online cursus ’40 dagen zonder Suiker’. Al meer dan 15.000 mensen zijn  je voorgegaan  en ervaren inmiddels de vele voordelen van suikervrij leven. Er bestaan geen kant-en-klaar diëten of eetmethodes die voor iederéén geschikt zijn. Ieder lichaam is immers uniek. Daarom is het optimaliseren van een gezonde leefstijl een persoonlijke ontdekkingsreis waarbij Miss Natural je stap voor stap zal leren wat goed voor je is.

Nog meer voordelen:

  • Meer energie
  • Gewichtsverlies, indien nodig
  • Stabiele bloedsuikerspiegel, waardoor eetbuien weg blijven
  • Een betere weerstand
  • Gezonde haren, nagels en huid
  • Betere mondhygiëne
  • Minder drang naar zoet
  • Een gezonde darmwerking en stoelgang
  • Geen after-dinner-dips
  • Een alerter brein en een beter geheugen
  • minder kans op angsten en depressies

Bekijk deze video op YouTube.

ik hoop dat ik heb kunnen  overtuigen wat suiker allemaal met je lichaam allemaal doet. Neem snel een kijkje op de website van Natuurlijk Suikervrij.

handtekening auteur

 

Dit bericht is 13 keer gelezen

Geniet, Deel en Like!
Facebook0
Facebook
volg ons via E-mail
Pinterest0
Pinterest
Instagram488