Voedingssupplementen aanschaffen – WEL of NIET?
Waar moet je op letten als je voedingssupplementen gaat aanschaffen?

voedingssupplement aanschaffenWerken die vitamientjes en voedingssupplementen uit een potje eigenlijk wel? Als je ziet dat Nederland vorig jaar 1,34 miljoen uit heeft gegeven aan voedingssupplementen dan kun je de vraag aan jezelf gaan stellen of je dit nu WEL of NIET moet gaan aanschaffen.

Dit is ook een vraag die mij al een tijdje bezighoud. Ik ben op onderzoek uitgegaan en ben erachter gekomen dat in sommige gevallen het zinvol is om voedingssupplementen aan te schaffen en toe te voegen aan je dagelijkse eetpatroon.

Maar let op, in heel veel gevallen is het ook vaak helemaal niet nodig!

In dit artikel vertel ik je alles over: 

  • Hoe snel voedingssupplementen werken
  • Wat doet kurkuma met je lichaam?
  • Waar moet je opletten als je voedingssupplementen gaat aanschaffen?

Wat zijn voedingssupplementen?

De term “voedingssupplement” beschrijft een brede categorie producten die u eet of drinkt om een ​​goede gezondheid te ondersteunen en ter aanvulling van een dieet. Voedingssupplementen zijn geen medicijnen en mogen dan ook niet als voedselvervanger worden beschouwd.

Je kunt voedingssupplementen aanschaffen  in poedervorm, pillen, drankjes of capsules. Velen van ons nemen supplementen niet alleen om te compenseren voor de voedingsstoffen die we missen, maar ook omdat we hopen onszelf een extra gezondheidsboost te geven oftewel een preventieve buffer om ziektes af te weren.

Onze voedingsstoffen rechtstreeks uit een pil halen klinkt heel erg gemakkelijk, maar supplementen voldoen niet aan de belofte van een betere gezondheid. Sommige kunnen zelfs gevaarlijk zijn, vooral als ze worden ingenomen in te grote hoeveelheden.

Sla de weg in naar een betere gezondheid

Vitaminen en mineralen staan ​​bekend als micronutriënten. Ze helpen je lichaam te voeden en je gezond te houden. Je kunt ze krijgen door een grote variatie aan voedingsmiddelen binnen te krijgen in je dagelijkse eetpatroon.

Je moet gewoon proberen om iedere dag verschillende gezonde voedingsmiddelen te eten , zoals fruit, groenten, mager vlees en vis. Als u dat niet doet, krijgt u mogelijk niet alle micronutriënten die uw lichaam nodig heeft. Het nemen van multivitaminen kan dan helpen. Er is geen bewijs dat ze helpen om het risico op kanker of hartaandoeningen te verminderen.

Waar moeten voedingssupplementen aan voldoen als je ze gaat aanschaffen?

De laatste tijd is er echt een wildgroei aan voedingssupplementen. Daarom zijn er ook scherpe richtlijnen gemaakt zodat je precies weet welke je wel of niet kunt nemen.

  1. Het voedingssupplement wat je aanschaft moet zijn samengesteld op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de functies en werking van voedingsstoffen in je lichaam.
  2. er moet duidelijk op de verpakking staan wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Een product mag geen onnodige toevoegingen van bijvoorbeeld suiker, zout, gist, zetmeel of gluten bevatten. Ook synthetische geur, kleur en smaakstoffen horen niet in een supplement thuis.
  3. Er moet een duidelijke vermelding op het etiket staan dat voedingssupplementen niet als vervanging voor gevarieerde voeding mag worden gebruikt.

De Nederlandse voedsel en waren autoriteit (NVWA) zorgt ervoor dat fabrikanten zich hier aan houden.

Hoe snel werken voedingssupplementen?

De snelheid van de werking van supplementen ligt er puur aan of je lichaam van een bepaalde stof echt tekort hebt. Dit verschilt dus per persoon. Verwacht geen wonderen dat je na een uur al het effect gaat merken. als je een hulpmiddel (bijvoorbeeld multivitaminen) gaat nemen tegen vermoeidheid vraag je dan eerst af waar de vermoeidheid nu echt vandaan komt. Ga dus eerst op zoek naar de oorzaak, lukt dit niet om de oorzaak te vinden? Stap dan pas over naar supplementen.

Wat is het verschil tussen goedkope en duurdere supplementen?

De prijs hangt af van een heleboel factoren! Denk bijvoorbeeld maar aan de dosering van de vitamines (hoe hoger de dosis, hoe meer geld erin zit), de ontwikkeling van het product, de duurzaamheid, het gebruiksgemak of de verschillende grondstoffen en hulpstoffen die gebruikt zijn.

Ook kan het zijn dat de prijs hoger is omdat er gebruik wordt gemaakt van ‘actieve’ vormen, die niet meer door het lichaam hoeven worden omgezet, maar direct kunnen worden gebruikt.

Best verkochte voedingssupplementen

De best verkochte voedingssupplementen in Nederland zijn:

  • Multivitaminen
  • Knoflook
  • Vitamine C
  • Sint Jans kruid
  • Ginseng
  • Vitamine D
  • Vitamine E

Multivitaminen

Dit zijn de best verkopende supplementen ter wereld. Sommige mensen geloven dat multivitamines de gezondheid kunnen verbeteren, slechte granaatappeleetgewoontes kunnen goedmaken of zelfs het risico op chronische ziektes kunnen verminderen.

Multivitaminen bestaan uit meerdere vitaminen en mineralen. Er zijn 13 soorten vitamines en tenminste 16 mineralen die essentieel belangrijk zijn voor het goed functioneren van je lichaam. Multivitaminen van goede kwaliteit bevat alle stoffen in een lage en uitgebalanceerde veilige dosering.

Als  je gezond en gevarieerd eet zijn multivitaminen eigenlijk helemaal niet nodig want de juiste hoeveelheid krijg je dan wel binnen.

er zijn echter wel groepen die wel behoefte hebben aan multivitaminen:

  • Oudere mensen – Oudere mensen nemen vaak minder vitamine B12 op. Deze groep heeft ook meer behoefte aan Calcium en vitamine D
  • Vegetariërs en veganisten – Deze mensen lopen een groot risico op een tekort aan vitamine B12, omdat deze vitamine alleen in dierlijk voedsel gevonden wordt. Ze kunnen ook tekorten hebben aan calcium, zink, ijzer, vitamine D en omega 3-vetzuren.
  • Zwangere of zogende vrouwen –  Deze vrouwen moeten eerst met hun huisarts overleggen of ze eventueel multivitaminen moeten gaan slikken. Sommige voedingsstoffen zijn nodig, terwijl andere (zoals vitamine A) geboorteafwijkingen kunnen veroorzaken bij grote hoeveelheden.
  • Ongezonde leefstijl – Wanner je door omstandigheden toch een ongezonde leefstijl hebt of langere tijd ziek bent geweest kun je het lichaam een energieboost geven door midden van multivitaminen. Gebruik dit tijdelijk, ga gewoon weer gezond eten dan heb je multivitaminen ook niet meer nodig.

Multivitaminen Kopen?

 

Vitamine C

vitamine c - citrus

Vitamine C is  de meest bekende vitamine op aarde. Een volwassen persoon heeft ongeveer 75 milligram per dag nodig. Iemand die verkouden is haalt heel erg vaak snel even een potje vitamine C om snel weer beter te worden. Dit helpt niet veel. als je 2 week ziek bent geweest herstel je hoogstens één dag eerder.

Veel voedingsstoffen zaten vroeger veel meer in ons eten dan momenteel. Ons eten is vaak maanden onderweg voordat het op ons bord beland, waardoor het vaak veel vitamine C verliest. Wat ook meespeelt is onze wereldbol. De grond verarmt en heeft minder voedingsstoffen om af te geven aan onze gewassen.

We leven steeds gehaaster, Stress komt steeds vaker voor. Door chronische stress verbruikt ons lichaam veel meer vitamine C dan dat we hebben opgebouwd.

Van een overdosis is meestal geen sprake omdat je een teveel gewoon weer uitplast. Vitamine C is dan ook een krachtig middel tegen blaasontsteking omdat het de zuurtegraad van de urine verhoogd.

Mijn advies: Wanneer je dagelijks NIET 400 gram groenten en 2 stuks fruit eet stap dan over naar een aanvulling van een vitamine C supplement.

Vitamine C Kopen?

 

Best verkochte supplementen voor sportfanaten

Dit is wat sporters kopen:

  1. magnesiumpoeder
  2. eiwitpoeder
  3. Vitamine B
  4. Q10
  5. anti-oxidanten

Magnesium

spieropbouw-magnesiumMagnesium voor ons lichaam is hetzelfde als brandstof voor de auto. dit mineraal wordt in ruim 300 lichaamsprocessen gebruikt. Als er al een klein tekort is draait gelijk je stofwisseling een tandje lager.

Veel Nederlanders krijgen dan ook onvoldoende magnesium binnen. Dit komt ook weer door de bodemverarming en een overdaad aan geraffineerd voedsel. Dit zie je heel vaak als het grootste gedeelte van je voeding uit pakjes en zakjes bestaat. Ook suiker en stress is hier vaak een boosdoener van.

sporters zweten magnesium vaak uit en verbruiken meer voor hun stofwisseling.

Spierkramp

Bij een spierkramp trekken je spieren samen waardoor je even niet meer kunt bewegen. Dit kan optreden bij overbelasting en vermoeidheid.
Zorg voor soepele spieren en een goede warming-up en cooling-down. Wanneer je voldoende magnesium binnenkrijgt dan heb je bijna geen last meer van spierkramp.

Anti-stress

Magnesium wordt ook wel het antistress-mineraal genoemd!

Wanneer je vaak last hebt van stress kan een magnesiumsupplement een uitkomst zijn. Magnesium bevordert slaap en ontspanning. Ideaal om in te zetten bij angst en stress en slaapproblemen door spanning. Slik de supplementen dan ongeveer 2 uur voordat je gaat slapen.

Een tekort aan magnesium komt niet heel erg vaak voor. Dit komt omdat deze stof praktisch overal inzit. Wanneer je vaak last hebt van: spierpijn, onrust, hoofdpijn (migraine), verstopping, slaapproblemen, vermoeidheid angst, stress, hoge bloeddruk, misselijk of een verminderde eetlust dan raad ik je aan om eens extra magnesium te gaan nuttigen.

Magnesium-supplementen Kopen?

Sporters hebben veel eiwit nodig. Ze halen deze vaak voldoende uit vlees, zuivel en de juiste plantaardige voeding. Topsporters hebben daar niet altijd genoeg aan. Zij drinken vaak eiwitshakes om te herstellen tussen intensieve trainingssessies.

Poeders helpen daarbij. Voor de gemiddelde Nederlander die een paar keer in de week sport voegt het echter weinig toe. Maar fanatieke sporters kunnen bijna altijd wel wat extra eiwitten gebruiken. Let wel op de kwaliteit van eiwitpoeder. Heel erg vaak zit er veel te veel suiker, fructose of zoetstof in om de smaak te maskeren.

Goedkoop is dan heel vaak duurkoop. Fanatieke sporters moeten onthouden dat ze naast voldoende eiwitten ook een grote behoefte hebben aan plantaardige vetten

Wanneer je iedere dag fysiek zwaar werk verricht is eiwitpoeder beter voor je lichaam.

Fitchef

Wanneer je zeker wilt weten dat je genoeg eiwitten binnenkrijgt verdiep je dan een keer in Fitchef.  Fitchef is niet alleen om af te vallen maar past ookfitchef combi - voedingssupplementen aanschaffen perfect in een voedingspatroon waarin voldoende eiwitten in voorkomen. Klik hier voor mijn review van Fitchef op deze website.

Whey

Het meest gebruikte eiwitpoeder wordt gemaakt van Wei, Whey genoemd. Whey is een restproduct wat overblijft bij de productie van kaas. Maar let goed op. Er is een hoop rotzooi te vinden op internet en inde winkel. Het programma Keuringdienst van Waarde heeft een tijdje geleden hier een leuk item over gemaakt.

Een aanrader om dit filmpje even te bekijken en lees dan snel verder

Bekijk deze video op YouTube.

Goede Kwaliteit Eiwitpoeder Kopen?

Best verkochte voedingssupplementen voor als je zwanger bent

De meest verkochte voedingssupplementen die verkocht worden aan vrouwen die in verwachting zijn:

  1. foliumzuur
  2. omega 3
  3. Betacaroteen
  4. Vitamine D
  5. Multivitamine met ijzer

Foliumzuur

zwanger foliumzuur - voedingssupplementen aanschaffenFoliumzuur is zeer belangrijk voor als je zwanger bent. In theorie kun je gewoon genoeg foliumzuur uit grote hoeveelheden groenten en fruit halen, maar een supplement is vaak wel veiliger.

Foliumzuur (vitamine B11) is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voorde aanmaak van witteenrode bloedcellen. Het is ook een belangrijke stof voor de ontwikkeling van het ongeboren kind.

Het advies is om elke dag 400 gram foliumzuur te slikken totdat je 10 week zwanger bent. Het risico op een open ruggetje, hazenlip of een gespleten verhemelte wordt dan verkleint

Slik alleen geen foliumzuur als je niet zwanger bent. het kan de balans van de B vitaminen in je lichaam verstoren of een tekort aan foliumzuur verbloemen!

Foliumzuur Kopen?

Omega 3

Omega 3 is belangrijk voor je gezondheid en je energiehuishouding. Bij een tekort heb je minder fut en een verhoogd risico op ontstekingen. Bijna alle Nerderlanders ktijgen te weinig omega 3 en teveel omega 6 binnen uit halvarine en bak en braadvet. Je kunt dit herstellen met een dieet met minder olie en boter en omega 3 supplementen.

Hersenontwikkeling

Omega 3 vetzuren zijn interessant voor een goede hersenontwikkeling en het gezichtsvermogen van baby’s. slik daarom omega 3 supplementen als je niet vaker dan 2 á 3 keer vette vis eet in de week.

In vette vis zit het vetzuur DHA. de juiste  vette vissoorten zijn: tonijn, makreel, haring, zalm. Let er wel op dat je het liefst geen gekweekte vis koopt. In veel viskwekerijen zit allerlei rottigheid in het water, waardoor je met de vis allerlei ongezonde chemicaliën en mineralen binnenkrijgt.

Omega D3 Met Visolie Kopen?

Meest verkochte voedingssupplementen voor vrouwen in de overgang

De top 5 supplementen voor vrouwen in de overgang

  1. vitamine D
  2. isoflavonen
  3. omega 3
  4. hop
  5. magnesium

Vitamine D

Tijdens de overgang maakt je lichaam minder van het hormoon oestrogeen aan. Dit maakt je kwetsbaarder voor botontkalking. Vitamine D kan je hiermee ondersteunen dat botontkalking wat wordt afgeremd. Niet alleen voor vrouwen in de overgang wordt vitamine vitamine D - voedingssupplementen aanschaffenD geadviseerd, maar ook voor mannen na hun 70e is het een prima supplement.

Een extra dosis vitamine D in de herfst en winter is voor elke Nederlander goed

Het voordeel van vitamine D is dat je er niet snel teveel van slikt. Het bevordert de opname van calcium in de botten en daarom hebben kinderen er ook veel profijt van. Sowieso hebben kinderen tot hun 4e levensjaar extra vitamine D . Verder is vitamine D ook belangrijk voor mensen die niet vaak buiten komen of een donkere huidskleur hebben.

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in onze voeding: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D Kopen?

Isoflavonen

Isoflavonen zitten in soja, lijnzaad en rode klaver. Het bevat fyto oestrogeen dat de afname van oestrogeen gedeeltelijk opvangt. Dit zorgt er dan ook voor dat je overgangsklachten verminderen.

Isoflavonen kun je niet alleen uit supplementen halen maar dit zit ook in kiemen, kruiden, peulvruchten en onbespoten groente en fruit.

ik moet je wel vertellen dat de lange termijn effecten van isoflavonen supplementen nog niet echt bekend zijn. Maar baat het niet dan schaad het ook niet.

Isoflavonen Kopen?

voedingssupplementen voor ouderen

Ook 60 plussers kunnen baat hebben bij voedingssupplementen. De top 5 van meest verkochte supplementen:

  1. Kurkuma
  2. Vitamine B12
  3. Vitamine D
  4. Probiotica
  5. Vitamine K

Kurkuma

Veel Nederlanders hebben last van chronische ontstekingen. Een chronische ontsteking is een langdurige ontsteking of is een ontsteking die steeds weer de kop op steekt. Een ontsteking is een reactie van je lichaam op een prikkel van buiten of schade aan je weefsel.

Een beschadiging kan ontstaan door een scherp voorwerp, een infectie met ziekteverwekkers, giftige, irriterende chemische stoffen of een stoornis in de reactie van het afweersysteem. Het doel van de reactie is om de prikkel of schadelijke stoffen te verwijderen en de schade aan je lichaam te herstellen.

Kurkuma werkt ontstekingsremmend en kun je prima toevoegen aan je dagelijkse voeding. Omdat kurkuma een geel effect geeft aan je voeding kan het voor velen prettiger zij om dit in te nemen via een supplement. Wanneer je bloedverdunners gebruikt s dan op met het gebruik van kurkuma. Bespreek in dit geval het eerst even met je huisarts.

Kurkuma Supplementen Kopen?

Vitamine B12

Deze vitamine zit in dierlijke producten en een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking heeft er een tekort aan. Wie ervoor kiest om veganist te worden, moet vaak tere op een voorraadje in de lever, maar moet uiteindelijk wel vitamine B12 gaan slikken.

Ongeveer een kwart van de oudere mensen heeft een vitamie B12 tekort. Een tekort heeft grote invloed op slaap, geheugen, stemming, en het energiepeil.

Vitamine B12 zit in vlees, vis, melk, boter, kwark, yoghurt en eieren. De eerste klachten door een laag vitamine B12 kunnen zijn: gevoelloze vingers en tenen, tintelingen, bewegingen gaan minder precies, evenwichtsproblemen.

Vitamine B12 Kopen?

Samenvatting

Wanneer je dagelijks gezond eet krijg je veelal genoeg voedingsstoffen binnen en zijn supplementen niet echt nodig. In sommige gevallen heb je wel even een supplement nodig. Je lichaam geeft dit vanzelf aan. Maar je kunt nooit een gezonde leefstijl gaan opbouwen puur op basis van vitamines, mineralen en andere gezonde stoffen uit een potje.

De keuze is aan jou! Luister naar je lichaam.

Doorlopende kortingscode op gezonde voedingssupplementen? gebruik de kortingscode GEZONDELEVEN18    >>>>>>KLIK HIER<<<<<<<