arrow_drop_up arrow_drop_down
21 maart 2020 
in Gezond

Mindfulness, wat is het en hoe kun je het thuis uitvoeren?

Wil je weten wat mindfulness is en hoe je het heel erg simpel thuis kunt gaan uitvoeren? In deze blog leg ik je het allemaal uit.

Laten we eerst even teruggaan naar 3 jaar geleden. Ik zat destijds thuis met een heftige burn-out en mijn hele leven stond even op de kop. Oververmoeid, ontzettend prikkelbaar en ik had helemaal nergens geen zin meer in.

Ik hoorde bij de groep mensen die altijd dacht: “een burn-out, dat zal mij niet overkomen, ik kan continu doorknallen!” Totdat ik me zelf tegenkwam en het kaarsje uitging.

… Tja, dan zit je thuis. Nergens geen zin in. Ontzettend moe en lusteloos. Ik kwam een advertentie tegen over een mindfulness cursus. Ik heb me gelijk opgegeven en gaan met de banaan.

Ik weet nog heel erg goed dat ik tijdens één van de eerste mindfulness trainingen in slaap ben gevallen, zonder schaamte.

Ik ben er een ander mens door geworden. en was in no-time weer back on track. De technieken wat ik allemaal geleerd heb ben ik blijven doen en ben nu zo getraind dat ik de technieken onbewust uitvoer.

Daarom dit artikel. Ik wil de hele wereld laten weten dat mindfulness geen zweverig gedoe is. Het is echt een boost voor je geest en lichaam

[[showindex]]

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekend eigenlijk niets anders dat we ons van moment tot moment bewust blijven van onze gedachten en gevoelens, Je leert lichamelijke gewaarwordingen en de omgeving, door middel van een zachte, verzorgende lens te bekijken.

Wanneer we mindfulness beoefenen, richten we onze gedachten af ​​op wat we in het huidige moment voelen in plaats van het verleden opnieuw op te ruimen of de toekomst voor te stellen.

Mindfulness houdt ook acceptatie in, wat betekent dat we aandacht schenken aan onze gedachten en gevoelens zonder ze te beoordelen. Zonder bijvoorbeeld te geloven dat er een “goede” of “verkeerde” manier is om op een bepaald moment te denken of te voelen.

Hoe werkt mindfulness dan precies?

Mindfulness is eigenlijk een meditatie techniek. Door deze techniek regelmatig toe te passen gaat je hersengebied veranderen door sommige gebieden te versterken en andere te verkleinen.

Onderzoeken tonen aan dat wanneer na ongeveer 8 weken mindfulness de dichtheid van de grijze stof in de hersenen is verhoogd.

Wat gebeurd er in je hersenen bij mindfulness?

De grijze stof is verantwoordelijk voor het functioneren van emotionele regulering, planning en probleemoplossing.

wat is mindfulness hersenen

De corticale dikte van de hersenen neemt ook toe, wat een impact heeft op onze leer- en geheugenprocessen. Ten slotte krimpt het ‘vecht of vlucht’ centrum van ons brein, dat de leiding heeft over hoe we stress, angst en ongemak voelen.

Dit alles betekend dat je met een mindfulness oefening de kans krijgt om je hersenen opnieuw te bedraden naar positievere gedachten en ervaringen op lange termijn.

Met mindfulness ben je meer aanwezig, je kunt jezelf en iedereen om je heen vanuit een duidelijker perspectief kunt zien.

Mindfulness-meditatie helpt ons uiteindelijk om anders te denken en te handelen. Onder de oppervlakte gebeuren er veel dingen met onze hersenen die deze veranderingen aansturen.

Meditatie stelt ons in staat om van hersengolven met een hogere frequentie naar een lagere frequentie te gaan, wat verschillende centra in de hersenen activeert.

Dit betekent dat je toegang hebt tot delen van de hersenen die ons helpen rationeel te denken, ons helpen niet zo snel te reageren op lichamelijke gewaarwordingen en angsten, en ons in staat stellen meer empathie te hebben en anderen te begrijpen.

gratis ebook

Hoe is mindfulness ontstaan?

De Amerikaan Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van de mindfulness- of aandachttraining zoals die in Nederland nu wordt aangeboden. Hij werkte in het academisch ziekenhuis van de universiteit van Massachusetts, waar het hem opviel dat chronische patiënten die medisch gezien uitbehandeld waren, vaak tussen wal en schip vielen.

In onderstaande video legt Jon Kabat Zinn zijn ochtendroutine uit

Zijn experiment bleek succesvol. Het programma werd ook in andere ziekenhuizen aangeboden. Veel verschillende patiënten bleken baat te hebben bij deze training. Het werd veelvuldig wetenschappelijk onderzocht en aantoonbaar effectief bevonden.

Is mindfulness gevaarlijk?

Wanneer jij je goed voorbereid en met de juiste mindfulness training begint is mindfulness absoluut ongevaarlijk.

Er wordt wel eens gezegd dat alle stappen die je zet op het pad van de meditatie blijvend zijn. Dit is echter op de lange termijn. Als je stopt met mediteren nemen de effecten weer af. Net als bij sporten. Als je stopt met bewegen neemt je conditie ook weer af. Als je eenmaal begint met mindfulness zul je dus moeten doorgaan om de effecten blijvend te maken.

Wanneer je constant oefent ga je merken dat veranderingen blijvend zijn. Met sporten is dit hetzelfde, je gaan een basisconditie opbouwen!

Mindfulness geeft je het vermogen om beter met fysieke, emotionele en mentale pijn om te gaan. Dit heeft als voordeel dat je prettiger leeft en makkelijker in de omgang bent. Meditatie oefeningen zoals mindfulness kunnen ook zware negatieve gevoelens, trauma’s en diepere blokkadesom omhoog halen.

Met mindfulness ga je gemakkelijker leven

Wanneer je gewoon lekker door gaat met de oefeningen ga je merken dat dit steeds verder naar de achtergrond verdwijnt. Wanneer je gaat stoppen met mediteren ga je merken dat de oude patronen waarvan je dacht dat ze weg waren gewoon weer terug gaan komen.

Uiteindelijk heb je , naarmate je vordert, steeds meer fijne, heldere en ontspannende meditaties. Als je de techniek goed beheerst  maak je heel veel meditatie sessies mee waarbij pijn, ongemak en weerstand de overhand hebben.

Wist je dat wij in 1 week net zoveel prikkels te verwerken krijgen als onze voorouders van 150 jaar geleden in hun hele leven?

Wanneer je leert omgaan met pijn en ongemak in de meditatie, leer je omgaan met pijn en ongemak in het dagelijks leven. Ook onrustige gevoelens, slaperigheid, twijfels en verlangens (bijvoorbeeld om op de klok te kijken) horen bij mediteren.

Door niet aan deze factoren toe te geven tijdens mindfulness. ontwikkel je meesterschap wat je leven een stuk prettiger maakt. Veel mensen haken echter af door onrust of weerstand. Dat is jammer en niet nodig als je voorbereid bent.

Waar is mindfulness allemaal goed voor?

Mindfulness kan je leven dus veranderen, daar zijn we nu inmiddels wel achter gekomen. Mar waar is mindfulness eigenlijk allemaal goed voor?

wat is mindfulness

  • Stress reductie
  • Beter omgaan met ziekte
  • Sneller herstel van lichamelijke klachten
  • Effectieve aanpak van een depressie
  • Verbetering van je algemene gezondheid
  • Verbetering in concentratie
  • Betere studieresultaten
  • Je wordt weerbaarder
  • Verbetering in sportprestaties
  • Meer focus
  • Mindfulness kan helpen tegen obesitas ( minder stress momenten)
  • Verouderingsprocessen worden vertraagd
  • Meer zelfvertrouwen
  • Je gaat uiteindelijk minder emotioneel leven
  • Mindfulness vergroot je creativiteit
  • Je relaties met anderen worden sterk verbeterd
  • Mindfulness verbeterd beslissingen
  • Je humeur wordt verbeterd
  • Meer mentale veerkracht
  • Effectief tegen burn-out klachten ( ik ben het bewijs)
  • Minder pieker momenten in je leven
  • Pijn kan gaan verdwijnen
  • Je leert je lichaam opnieuw kennen
  • Je gaat betere beslissingen nemen
  • Je gaat creatiever worden
  • Je bent minder snel eenzaam

Wanneer ben je mindfulness?

wat is mindfulness - stenenToen ik een paar jaar geleden de training had gevolgd had ik in het begin echt het gevoel dat dit me helemaal niets deed. Ik was ook niet als een gezond persoon gestart en moest eigenlijk helemaal opnieuw geboren worden vanwege mijn burn-out.

Na een maand begon ik te merken dat er iets gebeurde. Ik ging gemakkelijker leven en kon me beter ontspannen. Ik ging mezelf trainen met de oefeningen om ze onbewust toe te passen.

Als ik in de rij stond bij de kassa, in de file, met de hond wandelen, overal pas ik mindfulness toe. In eerste instantie doe je oefeningen bewust, en uiteindelijk pas je oefeningen onbewust toe. Dit gaat dan uiteindelijk op auto-pilot.

Mindfulness, is dit nu echt iets zweverigs?

Wanneer ik tegen iemand zeg dat ik mindfulness toepas in mijn dagelijkse leven hoor ik heel erg vaak:”Oh, dat zweverige gedoe, dat is niets voor mij!“. Hier kan ik heel erg goed inkomen. Dit dacht ik ook in het begin.

In de beginjaren werd mindfulness in het hokje geplaatst van alternatieve spirituele behandelmethode’s. dit is inmiddels allang voorbij. Steeds meer bedrijven bieden een mindfulness training aan voor hun personeel. Dit ook omdat de onderzoeken aantonen dat het personeel zich dan minder vaak ziek meld en de productiviteit omhoog gaat.

Klein testje om te kijken of jij ook mindfulness kunt toepassen

Stel je eens voor. Je zit in het park op een bankje en er zit tegenover je een man of vrouw in zichzelf te praten. Je gaat nu denken dat die persoon eigenlijk best wel een beetje raar doet, want wie praat er nu hardop in zichzelf. Je zult dit zelf waarschijnlijk nooit doen.

Maar wat je waarschijnlijk niet weet is dat wij allemaal eigenlijk precies hetzelfde doen! 

Omdat ik en jij dit niet hardop doen valt het niet op. Dit heb je zelf verder niet door. Dit zit er namelijk zo in gebeiteld. Ons brein is de hele dag bezig met dagdromen, piekeren, nadenken, “wat als ik…..”, zwijmelen en fantaseren.

Nu komt de kleine test!

wat is mindfulness testZet de stopwatch op 3 minuten en je mag eens proberen om gedachteloos hardop van 1 tot 100 te tellen.

klaar?

...1

..2

…3

…4

…100!

Nou, hoe ging het. Is het je gelukt om gedachteloos tot 100 te tellen? Ik ben er van overtuigd dat dit je NIET is gelukt. Wanneer je deze test gaat doen dan denk je van te voren dat je dit wel even gaat lukken. Om dit probleemloos uit te voeren moet je dit trainen. Dit kun je uiteindelijk met een mindfulness training leren.

Het verschil tussen Yoga en mindfulness

Heel veel mensen denken dat mindfulness en yoga hetzelfde is. Ik ga je uitleggen wat het grote verschil is. Mindfulness en yoga zijn eigenlijk wel een beetje familie van elkaar. Yoga kennen we van een combinatie van fysieke oefeningen en ontspanning.

De kenmerken van yoga:

  • persoonlijke discipline
  • ademhalingsoefeningen
  • fysieke oefeningen
  • meditatie
  • concentratie
  • een aantal geboden waaronder geweldloosheid

Wanneer je regelmatig  yoga beoefenend wordt je lichaam soepeler en kan je geest rustiger worden.

Mindfulness is eigenlijk niet anders dan dat we onze volledige aandacht hebben bij wat we doen en wat er op dit moment in of buiten onszelf gebeurt, zonder dat we daarover oordelen.

BEGIN MET BEWUSTER LEVEN DOOR MIDDEL VAN MINDFULNESS

De overeenkomsten tussen mindfulness en yoga

Toch hebben yoga en mindfulness overeenkomsten:

  1. Met beide is de overeenkomst dat je  bewuster wordt van je lichaam en je geest als je het beoefent. Bij yoga gebeurd dit vooral via de fysieke weg en bij mindfulness gebeurd dit via de aandacht.
  2. Zowel met yoga als met mindfulness ga je meer oordeelloosheid ontwikkelen. Bij mindfulness gebeurd dit door zonder oordeel naar alles te kijken wat er nu gebeurt en bij yoga door je fysieke grenzen te respecteren.
  3. Ook zijn een aantal mogelijke resultaten hetzelfde, zoals: minder stress, beter slapen en meer genieten.

Starten met mindfulness?

Als je bent gestart met het lezen van deze blog weet je inmiddels al aardig veel over mindfulness. Misschien zit je er zelfs al over te twijfelen of het jouw leven ook kan veranderen.

De mindfulness training van ‘Happy with Yoga’ kan ik je als mindfulness kenner van harte aanbevelen. Heel vaak twijfel je of het echt wel iets voor je is. Deze training werkt met een 30 dagen-niet-goed-geld-terug-garantie. Je hebt dus niets te verliezen.

Wie heeft deze training/cursus ontwikkeld?

rolf van baalenRolf van Baalen is docent van ‘happy with Yoga’ en is naast mindfulness docent ook Yoga instructeur en erkend docent van de Wim Hof methode.

Ken je toevallig Wim Hof? Win Hof is die persoon die twee uur lang in zijn zwembroek in een bak ijs kan zitten, zonder dat er iets aan hem veranderd. In deze methode zitten ook bepaalde technieken in wat met mindfulness te maken heeft.

Rolf is zelfs level II instructor van de Wim Hof methode, en dat wordt je niet zomaar!

Wat kan ik verwachten met deze online cursus?

Meer dan 75% van alle bezoeken aan de huisarts is stress-gerelateerd. Met mindfulness leer je de technieken om stress te verminderen. Net als ik heeft Rolf ook in het verleden de typische burn-out klachten meegemaakt en ook bij hem heeft mindfulness hem enorm geholpen.

Rolf van Baalen is hiermee verder gegaan. Hij heeft vele studies en trainingen gevolgd en is nu de expert op het gebied van mindfulness.

Dagelijkse Inspiratie

8 weken lang krijg je elke dag krijg een inspiratie mail met uitleg en een Mindfulness oefening. Je bent maximaal. 30 min met de oefeningen bezig, meestal minder. Elke week wordt er een ander aspect van mindfulness behandeld.

  • Je krijgt niet teveel informatie in één keer, je behoud dus je focus
  • In kleine stapje sben je 8 weken bezig met mindfulness, zodoende wordt het een gewoonte
  • Dagelijkse coaching en stap voor stap grip op onproductieve en stressvolle gedachtes
  • Je bent niet alleen fysiek bezig maar ook met je brein

Video’s en audio bestanden

Bij iedere week van de cursus horen verschillende oefeningen. Soms is dit een oefening die je altijd en overal kunt doen. Andere kerer is dit een oefening waar je echt even voor moet gaan zitten. Dan ontvang je een video, of audio bestand.

Je hoeft dus alleen maar te gaan zitten en te luisteren wat er gezegd wordt. Je kunt de audio bestanden en video’s bekijken en luisteren op bijvoorbeeld: De Ipad of Ipod, je computer, je laptop, je smartphone.

Gratis bonusmodule: Mindfulness op het werk (t.w.v. € 27)

Deze techniek pas ik ook iedere dag toe. Bij mij is dit nu op de automatische piloot. Het grootste gedeelte van je dag ben je waarschijnlijk op je werk. Vaak  wel 8 uur per dag of langer.

In de meeste gevallen brengt dit stress en frustatie met zich mee.

Daarom is het belangrijk om ook op je werk Mindfulness toe te passen. Dit zorgt ervoor dat je de hele dag door  niet alleen thuis  Mindfulness kunt beoefenen. Waar en wanneer je maar wilt en het nodig hebt.

In deze extra bonus ‘Mindfulness op het werk’ leer je ook praktische tips en oefeningen die je dagelijks kunt toepassen om je niet te laten meeslepen door de dagelijkse hectiek op je werk.

Wat kost de online mindfulness cursus

Het grote voordeel van een online cursus, die je dus thuis kunt uitvoeren is de prijs. Er hoeft geen zaal te worden afgehuurd, je zit niet met energiekosten en een dure mindfulness docent.

BEGIN MET BEWUSTER LEVEN DOOR MIDDEL VAN MINDFULNESS

Meer dan 1400 mensen zijn je inmiddels voor geweest. Het grootste gedeelte heeft deze cursus een 5 sterren review gegeven!

Voor €47,- krijg je dus toegang tot de volledige online cursus ‘Mindfulness voor het dagelijkse leven’:

  • Gedurende 8 weken elke dag een email met uitleg en oefeningen – Waarde: € 87
  • Mindfulness Video’s – Waarde: € 27
  • Mindfulness Audio Bestanden – Waarde: € 47
  • Praktische tips om een gewoonte te maken van Mindfulness
  • 30 dagen niet goed geld terug garantie

Nog een paar tips voordat je gaat starten.

aangezien ik precies weet waar je tegenaan kunt gaan lopen heb ik nog een paar praktische tips voor je. Dit zijn punten wat ik destijds heb meegemaakt:

  • Maak van mindfulness geen obsessie. Oefen  zo dat je werk en je gezin er niet onder te lijden hebben
  • Je hoeft je vrienden en familie niet te overtuigen waarom jij dit doet. De manier waarop jij leeft is veelzeggend genoeg
  • Probeer één keer in de week 10 tot 15 minuten extra te oefenenen dan gewoonlijk
  • Maak van het mindfulness jouw eigen moment. Even aandacht aan jezelf geven, De rest kan daarna wel weer de gewenste aandacht krijgen.
  • Ga niet de oefeningen doen in de trant:”ik wil me nu ontspannen“. Dit brengt vaak niet het gewenste effect
  • uiteindelijk kun je de technieken onbewust toepassen. Voorbeeld: Je staat ergens in een rij te wachten. voel het contact van je voeten met de grond. Richt je aandacht op je ademhaling en het op en neer gaan van je buik. Ben je ongeduldig? concentreer je op je ademhaling en je gaat merken dat je weer rustig bent.

Er is NIETS in de wereld dat je zoveel kan bezig houden dan je eigen GEEST.

Chaotisch en Gestresst naar Rustig en Gelukkig? Je bent een muisklik verwijderd van de online cursus Mindfulness

 

Over de schrijver
Hoi!, Fijn dat je er bent! Naast chef-kok, trendwatcher, levensgenieter, en foodaholic is Geert Louters ook de drijvende kracht van perfectevoeding.nl. Stapelgek op alles wat lekker en gezond is. "Ik ben altijd op zoek naar middelen om meer kwaliteit uit het leven te halen" Wil je afvalllen, je fitter voelen, gezond en lekker eten, bruisend van de energie de dag doorkomen? dan ben je op deze website op het juiste adres!
Reactie plaatsen

Fijn dat je er bent!